Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDrageset, Ove Gunnar
dc.contributor.authorAronsen, Jørgen
dc.contributor.authorUlset, Astrid
dc.date.accessioned2019-07-03T14:49:40Z
dc.date.available2019-07-03T14:49:40Z
dc.date.issued2019-05-14
dc.description.abstractDenne avhandlingen er et resultat av en kvalitativ studie med en induktiv temaanalyse. Formålet med studien var å finne ut hvordan summativ vurdering i matematikk på ungdomstrinnet foregår. Vårt fokus innenfor temaet vurdering var summativ vurdering og kompetanse. Metoden vi brukte for innhenting av data var intervju, med en teknisk del som ga grunnlag for en kvantitativ tilleggsanalyse som ble brukt som sammenligningsgrunnlag. Den helhetlige analysen ble utført med en induktiv temaanalyse. Drøftingen ble gjort ved hjelp av læreplanen, teori om tilnærming til matematikkfaget, henholdsvis Skemp, Hiebert og Lefevre og Blomhøj, kompetansemodeller fra Niss og Kilpatrick og forskning om vurdering, herunder Wiliam og Suurtamm. Vi fant fire tema. Temaene beskriver ulike typer av tilnærminger til hvordan lærere driver sin vurderingspraksis. Vi har valgt å kalle dem lærertyper. Disse er Den tradisjonelle lærertypen, den progressive lærertypen, den letende lærertypen og den eksperimenterende lærertypen. Det er veldig stor variasjon i hvordan lærere praktiserer summativ vurdering i matematikk. Det er mangel på føringer for hvordan dette skal foregå og det blir opp til den enkelte lærer hvilke metoder en skal bruke. Felles for feltet vi undersøkte var at alle lærerne hadde samme oppfatning av hva som burde vektlegges i arbeid med standpunktkarakter. De ønsker alle at elevene skal få god evne til problemløsning og et mindre fokus på å memorere regler og metoder.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15672
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectPedagogikken_US
dc.subjectFagdidaktikken_US
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.subjectNissen_US
dc.subjectKilpatricken_US
dc.subjectVurderingen_US
dc.subjectSummativ vurderingen_US
dc.subjectKompetanseen_US
dc.subjectLærertyperen_US
dc.subjectDen tradisjonelle lærerenen_US
dc.subjectRelasjonell forståelseen_US
dc.subjectInstrumentell forståelseen_US
dc.subjectMatematikken_US
dc.subjectUngdomstrinneten_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleMatematisk kompetanse - hvordan vurderer man det? En kvalitativ studie av matematikklæreres summative vurderingspraksis på ungdomstrinneten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)