Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoksvold, Jan Nyquist
dc.contributor.authorOlsborg, Martine
dc.contributor.authorHeimdal, Eline
dc.date.accessioned2019-07-03T14:57:52Z
dc.date.available2019-07-03T14:57:52Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractDenne mastergradsoppgaven i matematikkdidaktikk er en kvalitativ, fenomenologisk studie av læreres opplevelser av tilpasset opplæring i undersøkende matematikkundervisning. Tilpasset opplæring er et lovfestet prinsipp som oppleves krevende for lærere å ivareta. Samtidig vil den pågående fagfornyelsen trolig medføre at elevene i større grad enn før skal arbeide undersøkende med matematikkfaget. Det virker derfor interessant å finne ut hvordan lærere opplever at undersøkende matematikkundervisning egner seg til tilpasset opplæring. For å besvare dette forskningsspørsmålet gjennomførte vi fem semistrukturerte intervjuer med lærere som hadde god kjennskap til – og personlig erfaring med – undersøkende matematikkundervisning. For å operasjonalisere begrepet tilpasset opplæring benyttet vi Håstein og Werners syv verdier for tilpasset opplæring, blant annet i intervjuguiden. Blant funnene våre er at: • Lærerens forberedelser til den undersøkende matematikkundervisningen er avgjørende for å lykkes med veiledningen, som videre er en viktig del av å tilpasse opplæringen. • Tradisjonell matematikkundervisning oppleves av lærerne som mindre inkluderende enn undersøkende matematikkundervisning. • Strategisk gruppesammensetning er viktig for tilpasset opplæring i undersøkende matematikkundervisning. På bakgrunn av våre resultater og den påfølgende diskusjonen har vi trukket tre konklusjoner. Den første konklusjonen er at variasjon er viktig for tilpasset opplæring, og at undersøkende matematikkundervisning kan bidra godt til denne variasjonen. Den andre konklusjonen er at elevene må oppleve læringsmiljøet som trygt for at læreren skal lykkes med tilpasset opplæring i undersøkende matematikkundervisning. Den tredje konklusjonen er at lærerne opplever at de gjennom undersøkende matematikkundervisning kan oppnå de syv verdiene for tilpasset opplæring.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15673
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjecttilpasset opplæringen_US
dc.subjectundersøkende matematikkundervisningen_US
dc.subjectmatematikkdidaktikken_US
dc.subjectkvalitativ studieen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleUndersøkende matematikkundervisning – en undervisningsform som favner om alle? En kvalitativ studie av læreres opplevelse av tilpasset opplæring i undersøkende matematikkundervisningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)