Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorMikkelsen, Daniel
dc.contributor.authorJohansen, Glenn Tommy
dc.date.accessioned2019-07-04T12:42:43Z
dc.date.available2019-07-04T12:42:43Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som hensikt å undersøke hva matematikklærere på ungdomsskolen mener er hensiktsmessig undervisning i emnet ligninger. Vi har undersøkt læreres oppfatninger av matematikk og ligninger, og deres oppfatninger av læring og undervisning i matematikk og ligninger. Vi svarer på vår problemstilling ved å se sammenhenger mellom disse oppfatningene. Denne studien tar utgangspunkt i en konstruktivistisk kunnskapssyn, og vi har benyttet oss av generisk kvalitativ metode. Datainnsamlingen ble gjort ved hjelp av semistrukturerte intervju av seks matematikklærere på ungdomsskolen. Videre ble dataene transkribert og kodet, og det ble gjort en tematisk analyse av dataene for å finne ulike funn. Gjennom analysen og drøftingen har vi funnet ut at det er sammenheng mellom våre informanters oppfatning av matematikk og ligninger, og deres undervisning. Vi har også funnet ut at de fleste lærerne i vår studie mener at en undervisning som fremmer konseptuell forståelse er mest hensiktsmessig i undervisningen i emnet ligninger.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15687
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectoppfatningeren_US
dc.subjectligningeren_US
dc.subjectmatematikken_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleOppfatninger av undervisning i ligninger. En kvalitativ studie av matematikklæreres oppfatninger av undervisning i emnet ligningeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)