dc.contributor.advisor | Haavold, Per Øystein | |
dc.contributor.author | Nikolaisen, Therese | |
dc.contributor.author | Hansen Solli, Ulrikke | |
dc.date.accessioned | 2019-07-04T12:49:34Z | |
dc.date.available | 2019-07-04T12:49:34Z | |
dc.date.issued | 2019-05-15 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk undersøker vi hvilke undervisningskunnskaper lærere mener er viktig for å kunne gjennomføre god undervisning. Da resultatene av TIMSS undersøkelsen i 2007 ble publisert fikk vi se at elevene fikk dårlige resultater i matematikk. Jens Stoltenberg skrev at en av grunnene til dette kunne være lærernes kunnskap. Hattie (2009) skriver ut fra sin egen forskning at det læreren kan, gjør og gir oppmerksomhet til har en effekt på elevers læring. Både Shulman (1986) og Ball med forskerteam (2008) skriver at undervisningskunnskap dreier seg både om fagkunnskap og fagdidaktisk kunnskap.
Med bakgrunn i dette ville vi undersøke denne problemstillingen:
Hvilke oppfatninger har matematikklærere ved mellom- og ungdomstrinnet om hvilke undervisningskunnskaper som er viktig for god matematikkundervisning?
1) Hvilke oppfatninger har matematikklærerne om elevers læring av matematikk?
2) Hvilke undervisningskunnskaper trekker matematikklærerne frem som viktig?
3) Hvorfor trekker matematikklærerne frem disse undervisningskunnskapene?
For å svare på problemstillingen har vi gjennomført en kvalitativ studie. Utvalget består av åtte informanter. Det er gjennomført halvstrukturert intervju for å samle inn datamaterialet. I analyseprosessen benyttet vi oss av kvalitativ innholdsanalyse med induktiv tilnærming.
Funnene vår viser at lærerne har oppfatninger om at kunnskaper innenfor alle kategoriene i rammeverket er viktig. De trekker frem at undervisningskunnskap i matematikk er viktig for å legge til rette for motiverte elever, tilpasset opplæring og dypere forståelse i faget. I tillegg viser lærerne tegn på at de innehar et konstruktivistisk læringssyn. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15689 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | Undervisningskunnskap | en_US |
dc.subject | Matematikkdidaktikk | en_US |
dc.subject | God undervisning | en_US |
dc.subject | Oppfatninger | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | Undervisningskunnskap i matematikk.
En kvalitativ studie om matematikklæreres oppfatninger om hvilke undervisningskunnskaper som er viktig for god undervisning i matematikk | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |