Show simple item record

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorNikolaisen, Therese
dc.contributor.authorHansen Solli, Ulrikke
dc.date.accessioned2019-07-04T12:49:34Z
dc.date.available2019-07-04T12:49:34Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractI denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk undersøker vi hvilke undervisningskunnskaper lærere mener er viktig for å kunne gjennomføre god undervisning. Da resultatene av TIMSS undersøkelsen i 2007 ble publisert fikk vi se at elevene fikk dårlige resultater i matematikk. Jens Stoltenberg skrev at en av grunnene til dette kunne være lærernes kunnskap. Hattie (2009) skriver ut fra sin egen forskning at det læreren kan, gjør og gir oppmerksomhet til har en effekt på elevers læring. Både Shulman (1986) og Ball med forskerteam (2008) skriver at undervisningskunnskap dreier seg både om fagkunnskap og fagdidaktisk kunnskap. Med bakgrunn i dette ville vi undersøke denne problemstillingen: Hvilke oppfatninger har matematikklærere ved mellom- og ungdomstrinnet om hvilke undervisningskunnskaper som er viktig for god matematikkundervisning? 1) Hvilke oppfatninger har matematikklærerne om elevers læring av matematikk? 2) Hvilke undervisningskunnskaper trekker matematikklærerne frem som viktig? 3) Hvorfor trekker matematikklærerne frem disse undervisningskunnskapene? For å svare på problemstillingen har vi gjennomført en kvalitativ studie. Utvalget består av åtte informanter. Det er gjennomført halvstrukturert intervju for å samle inn datamaterialet. I analyseprosessen benyttet vi oss av kvalitativ innholdsanalyse med induktiv tilnærming. Funnene vår viser at lærerne har oppfatninger om at kunnskaper innenfor alle kategoriene i rammeverket er viktig. De trekker frem at undervisningskunnskap i matematikk er viktig for å legge til rette for motiverte elever, tilpasset opplæring og dypere forståelse i faget. I tillegg viser lærerne tegn på at de innehar et konstruktivistisk læringssyn.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15689
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectUndervisningskunnskapen_US
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.subjectGod undervisningen_US
dc.subjectOppfatningeren_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleUndervisningskunnskap i matematikk. En kvalitativ studie om matematikklæreres oppfatninger om hvilke undervisningskunnskaper som er viktig for god undervisning i matematikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)