Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDidriksen, Stine Meier
dc.contributor.authorBakke-Jensen, Hanna Kristie
dc.date.accessioned2019-07-04T13:15:15Z
dc.date.available2019-07-04T13:15:15Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om oppdrettsnæringens omdømmeforsvar i lakseluskrisen begrenset til perioden 2014 til 2018. Hensikten med studien er å skape økt forståelse om fenomenet omdømmeforsvar, ved å undersøke problemstillingen: Hvilke forsvarsstrategier ble valgt av oppdrettsnæringen under lakseluskrisen og var de valgte strategiene velegnet til å forsvare omdømme ifølge litteraturen? Det teoretiske rammeverket som er brukt i denne oppgaven er Benoits typologier for kriserespons og Coombs situasjonsfaktorer. Metoden som ble anvendt i denne studien var dokumentanalyse av avis- og nyhetsartikler om lakseluskrisen i perioden 2014 til 2018. På bakgrunn av inklusjons- og eksklusjonskriterier, samt forskers egen vurdering ble 42 artikler inkludert i analysen. Oppgaven konkluderte med at oppdrettsnæringens aktører i sitt omdømmeforsvar oftest valgte forsvarsstrategier som forsøkte å redusere ansvaret interessentene tilla oppdrettsnæringen for lakseluskrisen. De forsøkte også å bedre interessentenes oppfatninger av oppdrettsnæringen ved å minne interessentene om hva oppdrettsnæringen gjør for å løse krisen, og ved å forsøke å imøtekomme noe av interessentenes kritikk. I denne studien er det også gjort en vurdering av om oppdrettsnæringens aktører har opptrådt som en samlet næring eller som individuelle oppdrettsselskaper. Funnene som er gjort i oppgaven tyder på at aktørenes opptreden er situasjonsavhengig, men at hovedregelen er at bransjeorganisasjonene responderer på vegne av medlemmene når hele næringens atferd konfronteres.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15692
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3901
dc.subjectOmdømmeen_US
dc.subjectOmdømmeforsvaren_US
dc.subjectOppdrettsnæringenen_US
dc.subjectKrisekommunikasjonen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en_US
dc.titleÅ kjenne lakselusa på gangen. En studie av oppdrettsnæringens omdømmeforsvaren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)