Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDrageset, Ove Gunnar
dc.contributor.authorThipjaroen-Sjåvik, Dai Jiraporn
dc.date.accessioned2019-07-04T18:39:03Z
dc.date.available2019-07-04T18:39:03Z
dc.date.issued2019-05-22
dc.description.abstractNorge er blitt et flerkulturelt samfunn som stadig er i endring, og skolen har et stort mangfold av elever som kommer fra forskjellige land. Disse elevene skal også, uavhengig av språkkompetanse, kunne få opplæring som er til deres beste. Tilpasset opplæring i en norsk skole beskrives som å legge til rette undervisningen for alle elever uansett kjønn, kognitivnivå, etnisitet, geografi, økonomi samt andre forhold (Fasting, 2013). Hensikten med denne forskningsstudien er å undersøke og å tilegne med kunnskapen i hvordan lærere tilpasser matematikkundervisningen sin for minoritetsspråklige elever, slik at de kommer best ut av det. Med bakgrunn av dette har jeg formulert følgende forskningsspørsmål: Hvordan tilpasser lærere matematikkundervisningen sin til minoritetsspråkelige elever uten tilstrekkelige norskferdigheter? Denne studien har en kvalitativ tilnærmingsmetode med casestudie som forskningsdesign, da jeg ønsket å forstå kompleksiteten i problemstillingen. Det ble gjennomført semistrukturert intervju som innsamlingsmetode for data. Ramian (2007) sine fem faser for arbeidsprosesser ble benyttet for å analysere denne casestudien. På denne måten fikk jeg kategorisert, organisert, utforsket, redusert og formulert resultatet i forhold til problemstillingen. Gjennom analysen kan det tyde på at lærerne bruker ulike tilnærmingsmetoder for å tilpasse matematikkundervisningen sin for minoritetsspråklige elever uten tilstrekkelig norskferdigheter, slik at det ikke gikk på bekostningen av andre elever i klassen. I tillegg til de ulike tilnærmingsmetodene hadde lærene også fokus på kommunikasjon, varierte arbeidsaktiviteter, metoder og verktøy for å fremme matematisk tankegang og stimulere det norske språket både faglig og sosialt.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15697
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010en_US
dc.subjectmatematikkdidaktikken_US
dc.subjecttilpasse opplæringen_US
dc.subjectminoritetsspråklige eleveren_US
dc.subjectkvantitativ differensieringen_US
dc.subjecttospråklig tilnærmingen_US
dc.subjectmatematisk kompetanseen_US
dc.subjectmatematisk diskusjonen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleTilpasset matematikkundervisning for minoritetsspråklige elever. En kvalitativ studie av hvordan lærere tilpasser matematikkundervisningen sin for minoritetsspråklige elever uten tilstrekkelig norskferdigheteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)