Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKøller, Hans-Georg
dc.contributor.advisorHellesø, Olav Gaute
dc.contributor.authorRipman, Isak
dc.date.accessioned2019-07-08T14:00:00Z
dc.date.available2019-07-08T14:00:00Z
dc.date.issued2019-06-01
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg praktisk arbeid i fysikk i form av en åpen øvelse på universitetsnivå, hvordan øvelsen legger til rette for kreativitet og planlegging av egne metoder. Forskningen på utforskende arbeid, derunder åpne øvelser, er delt. Oppgaven tar hensyn til kritikken og presenterer områder hvor åpne øvelser kan bidra til utvikling av kreativitet og kompetanse i utforskende arbeid. I oppgaven er det brukt både kvalitative og kvantitative metoder for å samle inn data. Observasjoner underveis i øvelsen brukes til å beskrive det praktiske som foregikk. Rapporter studentene skriver i etterkant av øvelsen analyseres ved å bruke et rammeverk basert på Toulmins argument pattern. Rapportene fra den åpne øvelsen blir sammenlignet med rapporter fra en lukket øvelse. Kvantitative data fra rapportene blir analysert med deskriptiv statistikk og korrelasjonsanalyse. Fra en analyse av øvelsenes effektivitet viser det seg at nivået den åpne og de lukkede øvelsene var effektivt på var det samme. Resultatene fra analysen av argumentasjon i studentenes rapporter viser til en økt argumentasjon i åpne øvelser men ingen økning i kvalitet. En vurdering av studentenes gjennomføring av den åpne øvelsen viste lite kreativitet i valg av gjennomføring og målemetode. Resultatene om argumentasjon og kreativitet kobles til utforming av øvelsen og undervisningen før og under. Det blir derfor konkludert med at øvelsens åpenhet ikke er den mest påvirkende faktoren for å utvikle studentenes kreativitet og kompetanse.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15732
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDFYS-3907
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectUtforskende arbeiden_US
dc.subjectInquiry learningen_US
dc.subjectÅpne forsøken_US
dc.subjectOpen experimentsen_US
dc.subjectArgumentasjonen_US
dc.subjectArgumentationen_US
dc.subjectKreativiteten_US
dc.subjectCreativityen_US
dc.titleStudenten som bartender? Argumentasjon i et åpent forsøk i fysikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)