Now showing items 161-180 of 203

    • Folkemordet i Rwanda - Voldens brutalitet og sivile aktørers deltagelse 

      Kolstad, Charlotte Renland (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      I 1994 ble rundt 800 000 mennesker drept i et lite sentralafrikansk land, størrelsen på landet kan sammenlignes med Troms fylke i Norge. Hendelsen er kjent som folkemordet i Rwanda. I senere tid har det blitt utgitt et relativt bredt spekter av litteratur på feltet, hvor forskere har hatt forskjellige ståsteder som har resultert i ulike synsvinklinger. Prosjektet tar for seg sentrale oppfatninger ...
    • Møtet mellom digitale ferdigheter og kildekritikk 

      Sortland, Lars-Petter Nordby (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-16)
      Denne masteroppgaven tar for seg digitale ferdigheter i historiefaget. Det jeg ønsket å finne ut av, var om det ble undervist i det som er vedtatt at det skal undervises i. Med andre ord om kompetansemålene om digitale ferdigheter blir fokusert på. Dette ønsket jeg å finne ut ved å gjennomføre spørreundersøkelser i skolen, ikke av lærerne, men elevene. Hadde dette vært en større oppgave, ville jeg ...
    • "Kulturvermittlung im Fremdsprachenunterricht - realistisches Lehrplanziel oder idealistischer Wunschtraum?" - Einige Reflexionen von nordnorwegischen Fremdsprachenlehrern zu Lehrkompetenzen und Herausforderungen im Deutschunterricht 

      Berntsen, Ulrik Åge (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-21)
      With ubiquitous globalization, the need for cultural and intercultural competence is growing accordingly. Such competence requires language competence as a primary basis for listening, understanding, and communicating, one one’s own terms and on one’s target groups’ terms, for example in business and in everyday life settings. The interesting question is how Norway handles such challenges, not least ...
    • Konstruksjoner med tallord i russisk - et overkommelig problem i norsk skole 

      Dvoynikova, Liudmila (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05)
      Denne avhandlingen er basert på en empirisk undersøkelse som omhandler russiske tallord og konstruksjoner med tallord. Tallord er et vanskelig tema for norske elever og studenter, og avhandlingen er et forsøk på å avdekke hva som er vanskelig og hvorfor. I lys av dette omfatter avhandlingen også refleksjoner omkring hvordan lærere kan få elever til å mestre russiske tallord bedre.
    • From Pemberley Park to the VG3-classroom. The leading men of Pride and Prejudice and Persuasion: Created, Adapted and Analysed 

      Lambela, Tine Pedersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-14)
      This thesis will focus upon some of Jane Austen’s significant authorial qualities: her ability to create believable and timeless characters and her ironical discourse. Austen’s use of the romantic novel as a medium to criticize her contemporary society will also be addressed. The thesis will discuss how Austen may be taught to students at VG3-level in the Upper Secondary School by using novel, film ...
    • An interdisciplinary project on the post-colonial novel Remembering Babylon 

      Gregersen, Ida Aalstad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-29)
      My objective of this thesis is to do a scrutiny of the post-colonial novel Remembering Babylon and investigate in which ways the novel could form the basis of an interdisciplinary project on British colonialism in the two subjects English and history at upper secondary school, VG2. Embedded in the layers of history and emerging as a major theme in Remembering Babylon is the sense of identity. Central ...
    • The Evolution of Monsters in the Romantic and Victorian eras, seen through Frankenstein and The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde 

      Storøy, Ina Helen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-29)
      The following thesis explores the dynamic quality of a conceptualization of monstrosity. It is divided into two parts: a literary analysis and pedagogical part. The first part of the study will concentrate on Mary Shelley's Frankenstein (1818) and Robert Louis Stevenson's The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1886). The novels will be read alongside contemporary fears from the Romantic and ...
    • Tekstens utfordring. Hvordan kan videregående skoler organisere leseopplæringen til minoritetsspråklige elever? 

      Johansen, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-14)
      I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på hvordan videregående skoler kan organisere leseopplæringen til minoritetsspråklige elever. Flere ulike rapporter, blant annet PISA og PIRLS, viser sammenfallende funn rundt de minoritetsspråklige elevenes skoleprestasjoner. Resultatene viser at de minoritetsspråklige elevene skårer svakere enn de majoritetsspråklige elevene og at flere ligger på et så lavt ...
    • Historieundervisningsteorier i lærebøker for videregående skole 

      Kim, Tae Jo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Hvorfor er historie viktig? For en historiedidaktikker eller en historielærer vil spørsmålet være ”hva slags funksjon eller oppgave skal historie som skolefag ha i dag? Med dette som utgangspunkt ønsker jeg å utrede historieundervisningsteorier som kan gi svar på dette. De går ut ifra hva hvilke målsetninger historiefaget bør ha, hvilket innhold og hvilken funksjon historiefaget bør etterstrebe. Men ...
    • Claiming mastery of the word : The power of discourse in Ray Bradbury's Fahrenheit 451 and George Orwell's 1984 

      Wien, Henriette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-10-30)
      In this thesis, the main objective is to look at the power of discourse in relation to two dystopian texts, George Orwell’s Nineteen Eighty-Four (1948) and Ray Bradbury’s Fahrenheit 451 (1953). Additionally, the thesis proposes how these two texts, as well as literary texts in general, are suitable for the teaching of English as a foreign language (TEFL) in upper secondary school, especially in terms ...
    • Reading Literature Supports Cognitive and Emotional Development. A Practical Realization on the basis of Zora Neale Hurston’s Their Eyes Were Watching God 

      Furuseth, Trude (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-15)
      The thesis reflects on how literature can provide new understandings in regards to how we conceive ourselves and the world. Further, it directs attention to the need to strengthen students’ response to the cognitive, emotional and aesthetic aspects of the literary text. This thesis suggests that literature can be used to address important social aspects which a class might encounter. I illustrated ...
    • Debatten om kunnskapsløftet og endringer i historiefaget 

      Mathisen, Audun (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-09-03)
      En masteroppgave som tar for seg læreplanreformen Kunnskapsløftet og så kalt K06 eller LK06. Debatten rundt Kunnskapsløftet, endringer i læreplanene, med et fokus på historiefaget i den videregående skole. Oppgaven handler om den offentlige politiske debatten som begynte på 2000-tallet. Etter norske elevers resultater i den internasjonale PISA-undersøkelsen ble det fra politisk hold ment at man ...
    • "No er det berre oss att". Ei etisk lesing av Jon Fosses Andvake 

      Edvardsen, Andreas Aaslid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)
      I denne oppgåva er det gjort ei etisk lesing av Jon Fosses roman Andvake (2007). Fokuset er særleg på tre stader i handlinga der det skjer drap. Drapa er delvis skjulte i teksten, og elliptisk skildra. Derfor blir det sett på korleis det likevel er hint om drapa i teksten, og kva slags verkemiddel som er brukt for å skildre drapa. Samstundes blir det sett på korleis ein kan forstå drapa i ein etisk ...
    • 199 innovasjoner : ei kartlegging av mannsnavn avleda av kvinnenavn på 1800-tallet 

      Grønvik, Brynjulv Henk Waling Gorter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-19)
      Ei kartlegging av mannsnavnsinnovasjoner med endelsen -in(i)us avleda av kvinnenavn på grunnlag av folketellingene i 1865 og 1900.
    • Kjønn og kjønnsroller i lærebøker i religion og etikkfaget i den videregående skolen : en tekstanalyse 

      Tuft, Cathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-08)
      Denne masteroppgaven i religionsvitenskap er en tekstanalyse av lærebøker i religion og etikkfaget i den videregående skolen. Følgende bøker er med i denne analysen: I samme verden utgitt av Cappelen og skrevet av Ole Andreas Kvamme, Eva Mila Lindhardt og Agnethe Steineger, Tro og Tanke utgitt av Aschehoug og er skrevet av Gunnar Heiene, Bjørn Myhre, Jan Opsal, Harald Skottene og Arna Østnor, og ...
    • Fiskere, forfattere og andre stereotypier : en undersøkelse av ungdommers holdninger til dialektene i Grenland og Tromsø 

      Rimestad, Rasmus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05)
      Arbeidet er en kvantitativ masketest som søker å avdekke holdninger ungdommer i Troms og nedre Telemark har til tromsø- og grenlandsdialekten. Av variabler som kan virke inn på holdninger, er følgende undersøkt: kjønn, hvor informantene er fra, oppvekst i byen eller på landet, linjevalg ved videregående skole og hvor i Norge informantene kunne tenke seg å bosette seg. Spørreskjemaet som informantene ...
    • Digital mobbing og krav til lærerrollen : en sosiologisk problematisering av opplæringsloven 

      Walbye, Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-18)
      Digital mobbing er et alvorlig og økende problem for elever i den norske skolen. Digital mobbing er et relativt nytt fenomen, selv om mobbing ikke nødvendigvis er det. Gjennom samfunnets og skolenes økte tilgang til digitale verktøy og sosiale medier støter skoler og lærere rundt om i landet på nye krav og utfordringer. Den gylne regel blir ofte omtalt i sammenheng med digitale mobbesituasjoner. I ...
    • Winnie the Pooh in the classroom 

      Knudsen, Elisabeth M. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)
      In this master’s thesis, I have chosen to write about Winnie the Pooh, and the main characters of four children’s books written by Alan Alexander Milne and illustrated by E.H. Sheppard. The statement of hypothesis is: Can the characters in Winnie the Pooh be argued to be personifications of the various traits of Christopher Robin? And what can these traits tell us, when shown, in a pupil? To answer ...
    • It's not how smart you are, it's how you're smart : an MI-theory focussed study on the English subject 

      Johnsen, Steffen Zahl (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)
      The main objective of this thesis was to research whether or not books used in teaching pupils in schools took into consideration the aims of the Norwegian government regulations and the theory of multiple intelligences, which coincide in several aspects. In order to do achieve this objective, two books used in teaching pupils in the first year English in the programmes for general studies were ...
    • Literature as windows on the world : a literary approach to second language learning : cultural and literary competence in Toni Morrison’s “A Mercy” (2008) 

      Moltubakk, June Navjord (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)
      The thesis suggests a literary approach to second language learning in upper secondary school. Terms as literary- and cultural competence are explored and put in context with the literary approach. The thesis examines what positive effects and challenges such an approach represents, and suggests a literary approach to Toni Morrison´s novel A Mercy (2008).