Viser treff 121-140 av 203

    • Folkemord. En komparativ analyse av to folkemord fra det 20. århundre: Rwanda & Kambodsja. 

      Mortensen Landrø, Erlend (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      I denne avhandlingen presenterer jeg en komparativ analyse av to folkemord fra det 20. århundre (Kambodsja og Rwanda), med den hensikt å undersøke om det finnes underliggende likhetstrekk mellom ulike folkemord på tvers av kontinenter og kulturell tilhørighet. I min komparative analyse av folkemordet i Rwanda og folkemordet i Kambodsja har jeg testet tre faktorer som historikeren Ben Kiernan mener ...
    • Historie i og utenfor skolen. En studie av hvordan et utvalg videregående elever opplever historiefagets nytteverdi for eget liv og virke. 

      Håkonsen, Mats (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-19)
      I formålsdelen av læreplanen (LK06) for videregående opplæring i historie blir det presentert et fag som ser ut til å danne et godt grunnlag for å kunne oppleves som nært elevenes eget liv. Kunnskap om fortiden skal ha en helt klar funksjon for elevenes egne levde liv, ikke bare i kraft av at ‘all kunnskap er god kunnskap’, men ved å ha en klar funksjon for hvordan unge mennesker orienterer seg i ...
    • Fangeleirene i Nordland under andre verdenskrig. En undersøkelse av dødstallene for de sovjetiske krigsfangene i leirene Tømmerneset, Elvkroken, Kalvik og Megården fra 1942 til 1945. 

      Mathiassen-Hafstad, Fredrik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Under andre verdenskrig ble nærmere 100 000 sovjetiske krigsfanger sendt til tyske fangeleirer i Norge. De tre største prosjektene var utbyggingen av Atlanterhavsvollen, riksvei 50 (E6) og Nordlandsbanen. De sovjetiske krigsfangene skulle anvendes som arbeidskraft for tyskerne, og ble innkvartert i fangeleirer over hele Norge. Denne oppgaven er en komparativ studie av fire ulike fangeleirer i Nordland ...
    • Minnet om unionstida i Danmark og Noreg. Ein analyse av framstillingar av den dansk-norske unionen i danske og norske lærebøker og historieundervising 

      Dyrstad, Emilie Flølo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Denne masteroppgåva viser at minnet av unionstida innehar ulike plassar i dansk og norsk vidaregåande skule, både i lærebøker og i historieundervisinga. Eg har gjennomført ein narrativ analyse av tre danske og to norske lærebøker (2011-2015), samtidig som eg har intervjua både norske og danske lærarar. Perioden er avgrensa til hendingane rundt reformasjonen, innføringa av eineveldet, og unionsoppløysinga. ...
    • Demokratiopplæring i samfunnsfag. En kvalitativ studie om samfunnsfaglæreres erfaringer knyttet til aktivitet og deltakelse 

      Weigama, Lene Ingilæ (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Sammendrag Temaet for masteroppgaven er demokratiopplæring i samfunnsfag. Hensikten er å få en oversikt over hvordan samfunnsfaglærere i videregående skole underviser i demokrati. Gjennom kvalitativ metode basert på observasjon og intervju skal jeg forsøke å finne ut hvilken rolle aktivitet og deltakelse har i demokratiopplæringen. Utvalget består av tre informanter som underviser i samfunnsfag ved ...
    • Faktadominans i samfunnsfag. En studie av et forståelig begrep med ukjent betydning 

      Thoresen, Birgitte Jørstad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Denne mastergraden har faktadominans i samfunnsfag som tema. Faktadominans er enda ikke et velkjent begrep i samfunnsfagdidaktikken, så denne oppgavens ønske er å være med på å definere og videreutvikle begrepet slik at det kan få mer oppmerksomhet i den didaktiske forskningen. Begrepet i seg selv er forståelig, men hvilke bruksområder og betydning det har for samfunnsfag er ikke like tydelig. ...
    • Dyktige midler. En studie av upaya-begrepet i mahayanabuddhismen 

      Nordbakken, Sofie Hedvig (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Denne avhandlingen er basert på et feltarbeid jeg har utført i Kyoto i Japan hvor formålet har vært å samle inn visuelt materiale, for å analysere bruk av upaya ved forskjellige mahayanabuddhistiske templer i dagens Japan.
    • Hverdagsliv i Søer Wehr Sogn og Koutken anno 1690 

      Sandring, Vetle Lars Wisløff (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-08)
      En undersøkelse av hverdagsliv i Vest-Finnmark mot slutten av 1600-tallet. Oppgaven tar for seg temaer som etnisitet, bosetningsmønster, næringsveier, samhandling og ressursutnytting. Sentralt i oppgaven er samisk, svensk, norsk og kvensk samhandling på nordkalotten i perioden og dens implikasjoner for dagliglivet. Myndighetsutøvelse dukker også opp som et gjennomgående tema.
    • Hr. Petter, Signe-Folk og Satans Træl. En undersøkelse av Petter Dass sin oppfatning av trolldom og hvit magi i andre halvdel av 1600-tallet 

      Andersen, Cecilie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Petter Dass (1646/47-1707) har vært en symbolfigur for nordnorsk identitet og tilhørighet, og med sin verdslige og religiøse dikting har han fått et sterkt fotfeste innenfor norsk kulturhistorie. Han ble kåret til årtusenets nordlending i 1999, men i løpet av de siste tiåret har hans ettermæle gjennomgått store endringer. Nordlandspresten virket innenfor en tid med sterk kongemakt, religiøse brytninger ...
    • Kolonitiden. En komparativ analyse av norske og danske lærebøker om kolonialisering og kolonitiden 

      Eilertsen, Tobias Stein (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Et komparativt studie om moderne norske og danske historiebæker skrevet etter siste revidering av landenes siste revidering av læreplan K06 og Gymnasiereformen 05 med særlig fokus på dansk-norsk kolonitid, hva som er utelutt og hva som er tatt med, likheter og ulikheter forøvrig om kolonitid.
    • Trolldomskriminalitet og barn. En komparativ undersøkelse av den rettslige behandlingen av barn involvert i trolldomsprosessene i Øst-Finnmark (1662-63) og Älvdalen-Mora (1668-69) 

      Andreassen, Martine Ahlet (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      De brutale trolldomsprosessene i tidlig nytid involverte store deler av Europas befolkning, og etterhvert involverte de også barn. Denne masteravhandlingen er en komparativ undersøkelse av den rettslige behandlingen av involverte barn i trolldomsprosessene i Øst-Finnmark (1662-63) og Älvdalen-Mora (1668-69). Målet har vært å avdekke likhetstrekk mellom to geografiske og samfunnsmessige ulike områder, ...
    • Russlandsbildet i norske medier. En komparativ studie av norske mediers fremstilling av Russland under internasjonale konflikter i russiske grenseområder mellom 1979 og 2014 

      Karlsen, Jonas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne avhandlingen er en komparativ studie av norske mediers fremstilling av Sovjetunionen/Russland under invasjonen av Afghanistan i 1979, Georgiakrigen i 2008 og Annekteringen av Krim-halvøyen i Ukraina i 2014. Mens Den kalde krigen var preget av polariseringen i verdenssamfunnet mellom Øst og Vest, endret den globale maktbalansen seg dramatisk frem mot konfliktene i Georgia og Ukraina som følge ...
    • Lebesbymannen. En studie av konstruksjon og utvikling av minnekultur 

      Larsen, Carina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-06)
      Oppgaven tar for seg oppkomst og utvikling av minnekulturen knyttet til Anton Johansen (1858-1929). Johansen var svenskfødt, men innvandret rundt 1860 til den lille bygda Lebesby i Finnmark. Der livnærte han seg av å være fiskerbonde, men han var også blant annet kirketjener og assistent for Statens Kartverk da de kartla Finnmarksvidda. Johansen påsto at han hadde hatt en rekke syner - eller ...
    • Digital historiesimulering i undervisning. Muligheter og begrensninger 

      Stensletten, Ari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-31)
      Avhandlingen belyser bruken av historiesimulerende spill i undervisning. Bakgrunnen for dette er at historiefaget mangler en del arbeid rundt emnet. Sentralt i avhandlingen er et feltarbeid ved Rothaugen skole, som observerte et pilotprosjekt der dataspillet This War of Mine ble brukt i historieundervisningen. Avhandlingen introduserer digitale spill som historie, og historiesimulering i undervisning ...
    • Den fådelte bygdeskolen - hjertet i bygda. Læreres perspektiver på den fådelte bygdeskolen 

      Engan, Kaja Amalie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Denne studien har belyst noen av perspektivene et utvalg lærere har på viktigheten av den fådelte bygdeskolen. I dag lever vi en globalisert verden hvor sentralisering er et faktum. En av konsekvensene av sentralisering er at fådelte bygdeskoler blir lagt ned. Denne studien skal belyse både fordeler og utfordringer med fådelte skoler, forholdet mellom skolen og lokalsamfunnet, bruk av skole og ...
    • "Du ønsker jo en dialog med så mange som mulig". Hvordan lærere jobber for å utvikle elevers muntlige ferdigheter i samfunnsfag 

      Veigård, Pia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-11)
      Tema for denne oppgaven er muntlighet, og problemstillingen jeg har undersøkt, er: Hvordan jobber lærere med å utvikle elevenes muntlige ferdigheter i samfunnsfag? Problemstillingen er undersøkt med et kvalitativt forskningsdesign, hvor metodene som er brukt er intervju og observasjon. Informantene er tre lærere som underviser i samfunnsfag på ungdomsskole. Vygotskys sosiokulturelle læringsteori ...
    • "Det er vanskelig". Undervisning om kjønn og seksualitet i skolen 

      Thode, Idunn Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Denne teksten forsøker på grunnlag av kvalitative intervjuer med lærere og helsesøstre å finne ut hvilke forestillinger om kjønn og seksualitet som ligger til grunn for den undervisningen som gis om temaet i ungdomsskolen. To skoler er besøkt: en urban og en rural. På den urbane skolen gjennomføres seksualundervisning av helsesøster, medisinstudenter som har eget opplegg med elevene, og i naturfag ...
    • En kvalitativ studie om holdninger til og oppfatninger av samisk språk og kultur hos norskspråklige i en kommune i Nord-Troms. Norskspråklige med bakgrunn fra et gammelt sjøsamisk område 

      Nymo, Kristina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Dette er en sosiolingvistisk kvalitativ studie om holdninger og oppfatninger av samisk språk og kultur hos norskspråklige i en kommune i Nord-Troms. De norskspråklige er fra ulike generasjoner med bakgrunn i et gammelt sjøsamisk område. Avhandlingen har et synkront perspektiv, men ser litt bak i tid på hvordan fortiden har vært med på å forme dagens situasjon. Masteravhandlingen har også et didaktisk ...
    • Lærerens fagdidaktiske vurderinger for bruk av religiøse artefakter i klasserommet. En kvalitativ studie i religionsdidaktikk 

      Hauan, Karoline Bjørklund (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)
      Denne oppgaven undersøker lærerens fagdidaktiske vurderinger for bruk av religiøse artefakter i klasserommet. Gjennom et kvalitativt metodisk opplegg blir fem lærere i videregående skole intervjuet. Det empiriske datamaterialet blir tolket og analysert gjennom en impresjonistisk fremgangsmåte hvor didaktikkens kjernespørsmål om undervisningens hva, hvordan og hvorfor står sentralt. Prosjektets ...
    • Ungdom mot bøteterror. Ungdommens perspektiv på kampen for opprettelsen av Ungdommens Hus i Tromsø, 1982-1984 

      Brodahl, Thomas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-10)
      Tredje mars 1984 åpnet Ungdommens Hus på brygga i Tromsø. Åpningen kom først etter omlag tolv år med krav fra ungdommens side om et eget hus å utfolde seg i. Tromsøungdommen hadde da blitt møtt med motvilje fra kommunalt hold helt siden begynnelsen av 1970-tallet, da ungdommen i byen først fremmet sine krav om et sted å være. Endelig hadde de fått et ungdomshus i Tromsø sentrum. Et hus som skulle ...