Show simple item record

dc.contributor.advisorMichalsen, Bård Borch
dc.contributor.authorTorblå, Eirin Anne Karlsen
dc.contributor.authorRydning, Wenche Margrethe
dc.date.accessioned2019-08-19T11:59:11Z
dc.date.available2019-08-19T11:59:11Z
dc.date.issued2019-05-31
dc.description.abstractDenne oppgaven dreier seg om sammenslåingen av Tromsø Maritime skole (TMS) og Breivika videregående skole til Ishavsbyen videregående. Sammenslåingen omfatter foreløpig bare organisatoriske endringer, men skal også innebære geografisk samlokalisering når et nytt skolebygg står klart om tre til fem år. Sammenslåingen foregår som et prosjekt parallelt med daglig drift. Vinklingen vi har valgt for oppgaven, er å se på om forutsetningene ligger til rette for at sammenslåingen skal kunne kalles vellykket. Vi valgte å fokusere forskningen vår på perioden fra 2013 til 2018. Som teoretisk grunnlag for drøftingen i denne oppgaven har vi valgt generell prosjektteori i tillegg til teori om prosjekters rammebetingelser, samt teori om prioritering og prosjektsuksess. I tillegg til problemstillingen har vi to forskningsspørsmål som tar for seg definisjonen av prosjektsuksess i to former, prosjektledelsessuksess og prosjektproduktsuksess. Dette handler om hvorvidt prosjektet lykkes i seg selv på den ene siden, og om prosjektet innfrir formålet det var etablert for på den andre siden. Vi har valgt å bruke kvalitativ metode med seks semi-strukturerte intervjuer hvor informantene vi valgte, har hatt sentrale lederposisjoner i prosjekt- eller basisorganisasjonen i hele eller deler av perioden vi har valgt å forske på. Informantenes rolle ga oss et bredt perspektiv fra det overordnede nivået og et godt innblikk i hvilke prioriteringer som har blitt gjort i denne perioden. Prosjektet ved Ishavsbyen er ikke ferdig i henhold til tidsplanen, og kostnadsrammen er allerede justert opp. Slik sett ser det ut til at prosjektet ikke vil oppfylle kravene til prosjektledelsessuksess. Basert på teori om økonomiplanlegging i prosjekter og prosjektstyringsteori mener vi likevel at forutsetningene for å oppnå prosjektledelsessuksess i noen grad er til stede. Prosjektproduktsuksess kan først måles en viss tid etter at prosjektet er avsluttet. Basert på våre funn, mener vi at forutsetningene i stor grad er til stede for å oppnå prosjekt-produktsuksess. Nøkkelord: prosjekt, sammenslåing, jerntrianglet, prioriteringsmatrise, prosjektsuksess, Ishavsbyen,en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15934
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3906
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.subjectSammenslåingen_US
dc.subjectIshavsbyenen_US
dc.subjectProsjekten_US
dc.subjectjerntriangleten_US
dc.subjectprioriteringsmatriseen_US
dc.subjectprosjektsuksessen_US
dc.titleSammenslåingen til Ishavsbyen videregående skole: En suksess? En kvalitativ studie av sammenslåingen av Breivika videregående skole og Tromsø maritime skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)