dc.contributor.advisor | Douglas Aranibar, Marcela | |
dc.contributor.author | Wessel, Pål | |
dc.date.accessioned | 2019-08-20T08:37:26Z | |
dc.date.available | 2019-08-20T08:37:26Z | |
dc.date.issued | 2019-05-13 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven handler om hvordan barnevernsarbeidere erfarer sitt møte med etniske minoritetsfamilier. Kultursensitivitet er blitt en viktig del av flerkulturelt barnevernsarbeid, og det stilles krav og forventninger om å møte etniske minoritetsfamilier på en kultursensitiv måte (Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet, 2015). Hovedmålet med denne studien er å undersøke barnevernsarbeideres erfaringer i sitt møte med etniske minoritetsfamilier, og hva som skal til for å skape et bærekraftig samarbeid utfra barnevernansattes ståsted. Intervjuguiden baserer seg på det relasjonelle, kulturelle og språklige som utgangspunkt for barnevernsarbeidernes konstruksjon av sin virkelighet. Datamaterialet består av 7 kvalitative individuelle forskningsintervju av barnevernsarbeidere ansatt i kommunalt barnevern. Deltakerne er rekruttert fra to barneverntjenester i Nord-Norge. Det er blitt benyttet semistrukturert intervjuguide for å samle inn data. Studien baserer seg på et intensivt forskningsdesign.
Hovedfunn i studien viser at barnevernsarbeiderne opplever sitt møte med etniske minoritetsfamilier som utfordrende. En vesentlig del av disse utfordringene handler om kulturelle og språklige barrierer. Kulturforståelse ble fremmet som et nøkkelbegrep i samarbeid med etniske minoritetsfamilier. Deltakerne opplever det som utfordrende å skape relasjoner og tillit til etniske minoritetsfamilier, samtidig ble relasjonsbyggende og tillitsskapende arbeid sett på som en viktig arbeidsoppgave. Deltakerne uttrykker at det er tid- og ressurskrevende å samarbeide med etniske minoritetsfamilier. Dette begrunnes blant annet i minoritetsfamiliers manglende systemforståelse og tillit til det norske barnevernet, i tillegg til at bruk av tolk medfører at samhandlingen tar mye lengre tid. Andre sentrale funn viser at informasjonsarbeid ble sett på som en viktig oppgave for å skape tillit og legitimitet, og samtidig redusere frykt for det norske barnevernet. I tillegg til kulturelle og språklige faktorer, ble også sosioøkonomiske faktorer, flyktningerelaterte faktorer og integrasjon sett på som viktige faktorer i samarbeid med etniske minoritetsfamilier.
Nøkkelord: Barnevern, flerkultur, etnisk minoritet, kultursensitivitet, kulturforståelse. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15965 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HEL-3980 | |
dc.subject | Barnevern | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Other health science disciplines: 829 | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Andre helsefag: 829 | en_US |
dc.subject | Flerkultur | en_US |
dc.subject | Etnisk minoritet | en_US |
dc.subject | Kultursensitivitet | en_US |
dc.subject | Kulturforståelse | en_US |
dc.title | Kultursensitivt barnevern. En kvalitativ studie av barnevernsarbeideres erfaringer i sitt møte med etniske minoritetsfamilier | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |