Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMikkelsen, Rigmor
dc.contributor.authorIsaksen, Eva
dc.date.accessioned2019-09-09T10:38:29Z
dc.date.available2019-09-09T10:38:29Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractI denne oppgaven presenteres en casestudie som har som formål å belyse hvordan lærere på barnetrinnet opplever å arbeide i en klasse med mange minoritetselever. Fokusområdene og problemstillingen for oppgaven er «Hvordan opplever lærere på barnetrinnet å tilrettelegge for en inkluderende og tilpasset opplæring for minoritetselever?». Datamaterialet ble samlet inn gjennom tre semistrukturerte intervjuer av lærere i en liten distriktskole. Resultatene fra studien viser at lærerne vektlegger arbeidet med å inkludere minoritetselevene faglig og sosialt som svært viktig, ved at de får bidra med sin kompetanse og bakgrunn, fremfor å sees på som et problem. Minoritetselevene beriker skolen med sin ekstra kompetanse. Samtidig opplever lærerne noen utfordringer med å gi minoritetselevene en tilpasset og inkluderende opplæring. For lite tid og ressurser, samt mangel på morsmåls- eller tospråklig lærere peker seg ut som de største utfordringene. En konsekvens av dette er dårlig kommunikasjon som igjen kan bli en utfordring utover det å lære å lese, skrive og snakke norsk. Det kan også resultere i at minoritetselever ikke får den viktige oppfølgingen de behøver fra hjemmet, samt at det kan bli utfordrende å uttrykke følelser når minoritetselevene mangler disse begrepene på norsk. Videre kan det sistnevnte også muligens knyttes til adferdsproblemer. Nyankomne minoritetselever som ikke får den helhetlige tilpassede opplæringa de trenger kan lett bli skoletapere, eller hengende etter de andre elevene faglig. Funn i studien viste også at lærerne og skolen mangler formell kompetanse på feltet, samt at skolen ser ut til å mangle strategier for tilpassing av opplæringa for minoritetselever.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16123
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectTilpasset og inkluderende opplæring for minoritetseleveren_US
dc.subjectDet flerkulturelle klasseromen_US
dc.titleDet flerkulturelle klasserom - berikende og utfordrende. En kasusstudie om tilpasset og inkluderende opplæring i en distriktskole med mange flerspråklige eleveren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)