Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEisemann, Martin
dc.contributor.authorFladset, Linn Mari
dc.date.accessioned2019-09-13T08:12:15Z
dc.date.available2019-09-13T08:12:15Z
dc.date.issued2019-08-20
dc.description.abstractBakgrunn: Empati hos medisinstudenter er et populært tema innenfor medisinsk etikk, undervisning og sosiologi. Det spørres om empatien beholdes over terskelen til ferdigutdannede leger, og hvis ikke, i hvilken grad og om empati påvirkes. Hensikten med denne oppgaven var å se nærmere på forskningen omkring empati fra det siste tiåret, og sammenfatte resultater med ulike funn og ulike aspekter. Metode: Oppgaven ble gjort med utgangspunktet i 3 forskningsspørsmål om det er empatiendringer ila. medisinstudiet, hva mener medisinstudentene selv om empati i studiet og legeempati, og hvilke tiltak er forsøkt som intervensjon rettet mot empati. Kunnskapen baserer seg på et strukturert søk i databasen MEDLINE begrenset til utgivelsesår 2009-2019. Det ga 401 resultater, og etter sortering av relevante oppgaver gjensto det 86 artikler. Funnene fra disse 86 artiklene ble skrevet ned og sortert etter hvilke forskningsspørsmål de besvarte. Deretter ble funnene gjennomgått og satt sammen innenfor sine respektive kategorier. Resultat: De viktigste resultatene her er at det en forenkling å si at det er en nedgang i total empati. Det kan heller argumenteres for at det er observert en reduksjon i én del av empati som egenskap sett i spesifikke situasjoner. De viktigste faktorene til å påvirke empati hos medisinstudenter er det «skjulte pensumet», som i hovedsak er formet av de mer erfarne legene som rollemodeller og av helsevesenet som system. Mulige effektive tiltak for å hanskes med dette bygger i all hovedsak på å gi studentene verktøy og tid til refleksjon på egne holdninger innad og kommunikasjonen utad. Konklusjon: Empati hos medisinstudenter vil forbli et vanskelig felt å gjøre konklusjoner på, men et steg i riktig retning vil være videre forskning med høyere evidensnivå. Artiklene denne oppgaven har tatt utgangspunkt i er i stor grad basert på tverrsnittsstudier og ulike fremgangsmetoder, som til sammen gir usikre sammenlignings- og slutningsgrunnlag.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16190
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMED-3950
dc.subjectVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800en_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800en_US
dc.titleEmpati hos medisinstudenter - en kartleggingsoversikten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)