Now showing items 49-68 of 215

    • Didaktisk anvendelse av Helga Flatlands Bli hvis du kan. Reis hvis du må. 

      Pedersen, Birgitte Amalie Solem (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      I tillegg til å gi elevene en opplæring i fag, har skolen et samfunnsmandat som går ut på å utvikle elevene til å gode medmennesker som både er utdannet og dannet. Gjennom skolegangen skal elevene både få en faglig tyngde, men også utvikle seg til dannede medborgere for et framtidig samfunnsliv. Dette er ikke et ansvar forbeholdt norsklæreren alene, men mulighetsrommet for danning kan vi finne i ...
    • Diktning og selviakttakelse i Yahya Hassans autofiksjon. Et studie av jegets identitetsutvikling i diktsyklusen Yahya Hassan 

      Moen-Mikalsen, Elin Susanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-28)
      Denne oppgaven plasserer diktverket inn i to av vår tids litterære hovedstrømninger. Yahya Hassan (2013) leses inn i en selvframstillende litteraturtradisjon, der skillet mellom virkelighet og fiksjon er opphevet. Samtidig representerer verket en voksende, litterær innvandrerkultur, der minoritetsungdom skildrer sin bakgrunn gjennom skjønnlitterære fortellinger. Diktverket Yahya Hassan (2013) ...
    • Distriktsjordmora i dokumentarromanen. Edvard Hoems Jordmor på jorda. Huset under Blåhammaren 

      Talseth, Eva Marie Haugen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-01)
      I denne teksten vil jeg innledningsvis vise hva som kjennetegner dokumentarromanen som sjanger, og samtidig illustrere den utviklinga innen dokumentarismen som har funnet sted siden 1960-tallet. Deretter nærleser jeg Edvard Hoems roman <i>Jordmor på jorda. Huset under Blåhammaren</i> i en tekstimmanent analyse, med særlig fokus på karakterutvikling og reisemotivet. I siste del bruker jeg både fakta- ...
    • «dit du går, följer jag med». En analyse av Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta (1973) med utgangspunkt i den doble tiltale 

      Narvestad, Nora Karine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-10-30)
      Astrid Lindgrens litteratur har påvirket og underholdt mennesker verden over. Som allalderlitteratur er det ulike faktorer som bidrar til at den treffer både barn og voksne. Denne oppgaven gir en redegjørelse for den doble tiltale i Lindgrens Bröderna Lejonhjärta (1973). For å belyse hva som gjør boka til allalderlitteratur drøftes tidligere sjangerplassering av verket, for deretter å redegjøre for ...
    • "Du tror de ser på deg, men de ser tvers gjennom deg". Blikk og sang i Olaug Nilssens Tung tids tale og Lars Amund Vaages Syngja 

      Stenvold, Ulrikke (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      I denne oppgaven har jeg analysert og sammenlignet Olaug Nilssens Tung tids tale (2017) og Lars Amund Vaages Syngja (2012). Ved å se på motivene blikk og sang, har jeg drøftet hvordan foreldreperspektivet vises, hvordan det er en identitetstematikk knyttet til hvem de autistiske barna er, og hvordan foreldrene ser seg selv. Foreldrene skriver både om og til sine språkløse barn, og tolker derfor barna ...
    • Dyslexia and Minecraft Education. A qualitative study exploring Minecraft Education as a tool for working with English literature for students with dyslexia 

      Hougen, Jørgen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      The following thesis aims to explore the experiences pupils with dyslexia have when using Minecraft Education to work with English literature. The study used a qualitative approach where 10 pupils with dyslexia had to complete different tasks in Minecraft education after reading a chapter from the novel The Absolutely True Diary of a Part-Time Indian. The participants’ experiences were captured using ...
    • Ei tolking av Brannen av Tarjei Vesaas 

      Kydland, Reidun (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2004-06-15)
      Hovudoppgåva er ei tolking av romanen Brannen av Tarjei Vesaas. Brannen er ein modernistisk roman som kom ut i 1961. Romanen handlar om den unge guten Jon som bur på hybel i eit hus, og som følgje av ei telefonoppringing gjev seg i veg ned trappene og ut og i gang med ei vandring. Vandringa fungerer strukturerande i romanen, og på denne vandringa har Jon mange opplevingar, mange skrekkelege møte med ...
    • Emily Brontë's Confrontation with Power Structures in Wuthering Heights: Connections between Victorian Race, Class, and Gender 

      Pedersen, Thea Sofie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-06-01)
      This thesis seeks to analyze how Emily Brontë portrayed the power structures of class, race, and gender in Wuthering Heights as interconnected and cyclical. It is important to see these power structures in connection, as they may cause further oppression together for the already oppressed. I argue that Brontë mocks the Victorian societal structures and their cyclical nature, and I show this through ...
    • En følelse av sted. Sykdomsfremstilling i samtidslitteratur for barn og unge. En sammenlignende lesning av Levi Henriksens Så lenge himmelen er over jorda (2016) og Anders Totlands Engel i snøen (2016) med vekt på stedet. 

      Elvenes, Merethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-01)
      Hva er sted? Hvordan oppnår man en følelse av sted? En forutsetning for stedsdannelse er at individet inngår i en meningsfull relasjon til stedet. Stedsteorier er forankret i fenomenologisk filosofi og har sin opprinnelse i geografi og arkitektur, men det stedlige fokuset har spredt seg over til de humanistiske vitenskapene etter den romlige vendingen den siste delen av 1900-tallet. Stedet er et ...
    • En gåte pakket inn i et mysterium inni en hemmelighet. En lesning av Jan Kjærstads Rand. 

      Punsvik, William Enoksen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-30)
      I denne avhandlingen ligger hovedfokuset på å forstå Rand av Jan Kjærstad. Men det er en intrikat roman. Det er en roman med et meningsinnhold som for leseren kan være umulig å forstå. Vi følger Rand-personen som hjelper politiet med å løse drapene han selv har begått. Han formulerer seg på en måte som tilser at han er fullstendig klar over at han har myrdet. Samtidig som han tilsynelatende er klar ...
    • "...en sprø hest i evighetens øye". Modernitet, galskap og identitet i Einar Már Gudmundssons Universets Engler. 

      Uteng, Marianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2006-06-02)
      I denne avhandlingen har jeg sett på hvordan karakterene i Einar Már Guðmundssons roman Universets Engler lever og utvikler sin selvidentitet i moderniteten. Jeg har også studert ulike formaspekter ved romanen. En problemstilling i avhandlingen var hvordan menneskene i Universets Engler lever og utvikler sin selvidentitet i moderne tid, og min tese var at Anthony Giddens’ teorier i boka Modernitet ...
    • "En ødemark og en dødens forgård". Det nordnorske stedet i Roy Jacobsens forfatterskap 

      Johansen, Lennart J. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2001-12-14)
      Jeg har sett nærmere på noen av Roy Jacobsens tekster som har handlinga lagt til Nord-Norge. Disse tekstene er Det nye vannet og tre noveller i Det kan komme noen, nemlig "Steinene", "Møte" og "Det kan komme noen". Innafor hver enkelt tekst har jeg nærma meg det nordnorske fra det mer allmenne. Det vil si at jeg har starta med å anslå tekstenes tematikk, hvor forandring, og redsel for sådan, står ...
    • Encounters between Native Americans and Whites in James Welch's Historical Novels Fools Crow and The Heartsong of Charging Elk 

      Svineng, Frid-Oline Tellefsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      This thesis examines encounters between Native Americans and whites in James Welch’s historical novels Fools Crow and The Heartsong of Charging Elk. I wish to show that the encounters are forced and happen against the background of imperialism and colonialism, and occur between peoples of unequal powers. In the novels, traditional Native American culture is profoundly affected by the encroaching ...
    • English Literature and Digital Creativity in the Classroom 

      Krogh, Ida Margrethe Rask (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-15)
      The main objective of this thesis is to address how we can use Mark Haddon’s complex 2004 multitextual novel The Curious Incident of the Dog in the Night-Time and Jay Asher’s controversial novel Thirteen Reasons Why with the methods of digital storytelling (DST) and podcasts to educate pupils in upper secondary school in Norway to become creative, engaged, inquisitive and critical thinkers. Furthermore, ...
    • The Ethics of Proximity in Literature: An Ethical Reading of Immediacy in J.M. Coetzee's Age of Iron and Foe 

      Myklatun, Anne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)
      In this project, I present a reading of ethics and politics in John Maxwell Coetzee’s Foe (1986) and Age of Iron (1990) based on Emmanuel Levinas’ philosophy on proximity. By deploying the ethics of proximity into the ethical reading of the relationships between Mrs. Curren and Vercueil in Age of Iron and between Susan and Friday in Foe, a sense of resistance towards the political dimensions of ...
    • Ethics, Democracy and Education in Toni Morrison’s Beloved, J. M. Coetzee’s Disgrace, and the New Reform of Education in Norway. An Approach to teaching these works in Norwegian upper secondary school 

      Guttormsen, Tora (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      The following thesis investigates how two novels, Toni Morrison’s Beloved (1987) and J. M. Coetzee’s Disgrace (1999), demonstrate ethical dilemmas and how they can be used to help students develop ethical awareness and educate democratic citizens with the ability to think critically. Furthermore, this thesis discusses and suggests ways and approaches to teaching these literary works in upper secondary ...
    • Exploiting Unhappy Orcs & Gullible Hobbits: Colonialism and Oppression in J.R.R. Tolkien’s The Lord of the Rings 

      Strømsnes, Silje Nilsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-30)
      This master’s thesis investigates J.R.R. Tolkien’s The Lord of the Rings and specifically its three volumes: The Fellowship of the Ring, The Two Towers, and The Return of the King, from a post-colonial literary perspective. By examining these books based on Edward Said’s theory of Orientalism and Frantz Fanon’s ideas on national culture, reveals a new and original argument about Orcs and Hobbits ...
    • Exploring Racialization portrayed in Young Adult Fiction 

      Berg, Mathias (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-06-22)
      This thesis aims to answer how racial stereotypes are challenged in Angie Thomas’ The Hate U Give and Nic Stone’s Dear Martin by informing the reader through transformative characters. This is done by analyzing both novels’ portrayals of police brutality leading to an internal conflict concerning race. To investigate the novels, Critical Race Theory and the term intersectionality will be used along ...
    • Expressions of Mood in Cinematic Adaptations of Patricia Highsmith’s novels The Price of Salt and The Talented Mr. Ripley 

      Jakobsen, Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-09-10)
      The thesis sets out to explore the ways that mood is adapted from Highsmith’s novels The Talented Mr. Ripley (1955) and The Price of Salt (1952) to Anthony Minghella’s The Talented Mr. Ripley (1999) and Todd Haynes’s Carol (2015), respectively. The aim is to show the diverging ways in which the novels and the films express the quintessential Highsmith story through mood, and to show how these diverging ...
    • Facilitating For a Conscious Awareness of Oneself Through Literature. Using 2001: A Space Odyssey as a facilitator in the classroom for enhancing student’s perspective taking and capacity to mentally time travel 

      Skare, Vebjørn Elvemo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)
      This thesis aims to show how literature can be used to facilitate a deeper understanding of ourselves and our imaginative mind, inside and outside the classroom. The novel that will be used as an example is Arthur C. Clarke’s renowned 2001: A Space Odyssey (1968). The novel revolves around Clarke’s worldview and prospections about the future, musing on the existential questions which have puzzled ...