• El uso de metáforas en la construcción del discurso sobre el sexismo: la situación de México 

      Mortensen, Renate Carrera (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-09-17)
      I denne oppgaven tar jeg for meg bruken av metaforiske konstruksjoner og dens formål i analysen. Jeg tar frem teamet om sexisme i Mexico, der jeg bla. analyserer tre artikler som er publisert i México og derfra ser på valg av metaforer og dens fremstilling av temaet. Kombinasjonen av den metaforiske presentasjonen i tekstene og temaet er noe jeg synes er veldig interessant.
    • El uso del acento para definir personajes en la animación. Un estudio sociolingüístico de la relación entre acento y personaje en cinco largometrajes de dibujos animados de Cuba 

      Øksendal, Elise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-16)
      The thesis investigates from a sociolinguistic perspective the use of accent as a tool for building characters in five Cuban cartoon movies. As other similar studies on the field (Androutsopoulos; Lippi-Green; Dobrow & Gidney; Sønnesyn), it claims that the accent potentially gives information about a character or certain character types, as accent is a device loaded with attitudes. This means that ...
    • El ustedeo de familiaridad en Colombia 

      Lindgård, Arja (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-10-31)
      Denne oppgaven tar for seg fenomenet "ustedeo de familiaridad" og vil ha hovedfokus på Colombias hovedstad, Bogotá. På spansk er det vanlig å tiltale blant annet de som er eldre enn deg, eller mennesker med mye autoritet, ved bruk av det personlige pronomenet "usted" (tilsvarende det norske "De") og verbformen som hører til dette. Ustedeo de familiaridad er når man velger å bruke "usted" også for å ...
    • Emojier i det digitale universet. En studie om bruk og tolkning av emojier i to aldersgrupper. 

      Mikkelsen, Guro Haddal (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-15)
      I dette masterprosjektet undersøker jeg forskjeller i bruk og tolkning av emojier i to ulike aldersgrupper. Denne studien er sosiolingvistisk og presenterer den brukerorienterte tradisjonen innenfor forskning på computer-mediated communication (CMC), som tar avstand til at språket på nettet bør studeres som en isolert enhet. Kontekstuelle premisser ses nemlig på som viktige faktorer for at språket ...
    • En kvalitativ studie av ungdommers meninger om kvensk språk og kultur i Skibotn. Er ungdom i Skibotn arvtakere av kvensk språk og kultur? 

      Nilsen, Johanne Andrea Engstad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      I denne masteravhandlinga har jeg undersøkt om bygdas kvenske bakgrunn betyr noe for ungdommene i Skibotn i dag? I så fall – hva betyr den, og på hvilken måte kommer kvensk identitet og kultur til uttrykk i ungdommenes liv og virke? Ved hjelp av kvalitativ metode, det vil si bruk av sosiolingvistisk intervju, har jeg undersøkt fenomenet blant 16 ungdommer i bygda. Svarene ungdommene gav, viser at ...
    • "Engelsk er ikke nok i reiselivsbransjen" : eine Studie zur Schülermotivation für das Deutschlernen unter Berücksichtigung der Tourismusbranche in Tromsø 

      Matt, Amelie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05)
      Norwegian students become less and less motivated to take German as a foreign language while Spanish, supposedly easier to learn and more enjoyable, becomes more popular. Simultaneously, the growing Norwegian tourist industry has an increasing demand for qualified workers with German language skills. This thesis analyzes the above thematic by questioning high school students on their attitude ...
    • English Particles compared to Czech Adverbs and Prefixes 

      Vrbova, Karla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-24)
      In this thesis, I compare English particles to Czech spatial adverbs and prefixes. I discuss three aspects of the particles, adverbs and prefixes – word order, aspect and readings. The properties of the English particles seem to be divided between the spatial adverbs and prefixes in Czech. There are structural similarities between the particles and the adverbs, but the adverbs cannot have other ...
    • Estrategias de la traducción. Un estudio de estrategias de traducción y su aplicación práctica 

      Kanne, Monica (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)
      Oversettelsesstrategier – en undersøkelse av ulike strategier og deres praktiske anvendelse ved oversetterarbeid, med spesielt fokus på oversettelse fra spansk til norsk Oppgavens målsetting er å belyse nytteverdien av teoretisk kunnskap for oversetterarbeid. Den tar utgangspunkt i at teoretisk kompetanse oftere leder til egnede oversetterstrategier, fordi man dermed lettere finner fram til riktig ...
    • Estudio de las actitudes lingüísticas en Chile 

      Nilsson, Nina Vasseth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-16)
      The aim of this thesis is to provide a description of the language attitudes of a group of informants from the region Zona Central in Chile toward their own and other varieties of Spanish. A second objective is to investigate the relationship between the social variables, age, education and gender, and said attitudes. The analysis is based on the answers of 69 informants and data was collected through ...
    • Estudio de las diferencias léxicas entre elaborar, realizar y efectuar 

      Larsen, Christina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)
      The following thesis discusses the lexical differences between three verbs of similar meaning in Spanish: elaborar, realizar and efectuar-. The three could be seen as synonyms of 'hacer', but this thesis shows that a careful examination of their direct objects and temporal forms shows significant differences that explain why their use is not identical.
    • Estudio sobre las actitudes lingüísticas en Andalucía - andaluz oriental y andaluz occidental 

      Ruiz Pareja, Raquel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-15)
      In this master thesis we will present the reality of the dialect in Andalucía region, based on the idea that the linguistic attitudes have both an affective and a cognitive component. The "andaluz" will be analysed through a survey made to native speakers of this dialect, both from West and East. The point of this paper is to get a general outlook of the situation of andaluz, and at the same time ...
    • Experience-Related Differences on Attentional Control in Cognitive Ageing: An Investigation of Bilingualism Effects on Flanker Conflicts in TFRs 

      Thomsen, Hilde Kristin Øien (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-09-15)
      Bilingualism has been argued to help maintain cognitive functioning in ageing by contributing to the cognitive reserve, the brain’s functional adaptability and resilience against cognitive decline. Within this, the constant engagement with bilingual mechanisms to monitor multiple languages arguably leads to neurocognitive adaptations of attentional systems. Examining bilingual experience as a spectrum, ...
    • Explicit grammar instruction in the L2 classroom. Issues in teaching and learning English word order 

      Lajord, Kristine Karlsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      In this thesis, I investigate the effect of explicit instruction on the acquisition of word order in declarative sentences with adverbs in the medial position and topicalised declaratives. Both constructions are shown to be problematic for Norwegian learners of English because of negative influence from Norwegian, which uses the V2 rule in the two structures. The study consists of a grammaticality ...
    • Étude de sémantique cognitive pottiérienne dans le signe linguistique 

      Karlsen, Natalia Jevgenjevna Zenovskaia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-14)
      Résumé La problématique du signe linguistique est très ancienne, mais toujours actuelle. Cela peut être expliqué par son lien étroit avec les questions philosophiques sur les relations entre les signes et la réalité, et avec l’activité cognitive et langagière humaine. Notre mémoire présente une synthèse objective des positionnements de Bernard Pottier sur et autour de la question du signe ...
    • Facilitating Output and Interaction through Task-Based Language Teaching 

      Gaare, Haakon (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      There are innumerable methodologies linked with instructed LT, each of which are based on whatever theoretical SLA rationale a researcher or teacher should fancy at a given time. In line with recent trends regarding learner-focused instruction and emphasis on communication and interaction, there has been a shift away from traditional teaching approaches linked with a structural linguistic syllabus. ...
    • Finnes det en sammenheng mellom holdning til egen dialekt og holdning til dialekt i tv og radio? En sosiolingvistisk analyse av tromsøværingers og porsgrunnsfolks forhold til egen dialekt og til dialekt i tv og radio 

      Skilbred, Tonje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2005-12-15)
      Jeg har i denne avhandlingen utført en sosiolingvistisk analyse av porsgrunnsfolks og tromsøværingers holdning til egen dialekt og til dialekt i tv og radio. Jeg hadde som en overordnet hypotese at det finnes en sammenheng mellom folks holdninger til egen dialekt og deres oppfatninger om bruk av dialekt i tv og radio. For å få bekreftet denne hypotesen arbeidet jeg etter to problemstillinger: Finnes ...
    • First Language Transfer and Second Language Proficiency: A Study of Null Subjects and Null Objects in Chinese learners’ L2 English 

      Nie, Chunyuan (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)
      Language transfer has been one of the most discussed topics in SLA for quite some time. It is known that Chinese is divergent from English in many ways. One of the cross-linguistic variation is that Chinese allows null subjects and null objects in formal context while English does not. We assume that when Chinese learners acquire English as their second language, they would meet difficulties in ...
    • Flyteknisk terminologi i lærestoff for videregående skole 

      Berghulnes, Torill O. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2004-06-30)
      Har norsk ei framtid også som fagspråk? Hvor alvorlig er truslene om domenetap? Denne studien av flyteknisk terminologi i lærestoff for videregående skole har først en teoridel om fagspråk, terminologivitenskap, språkplanlegging og terminologiarbeid. Deretter kommer hovedundersøkelsen av 659 termer ekserpert fra lærebøker, læreplaner og en forskrift for flyteknisk utdanning. Hovedundersøkelsen er ...
    • Forma y posición de los pronombres de complemento directo en español: un análisis de errores 

      Kristiansen, Margrethe Brekke (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-04-28)
      Denne avhandlingen omhandler form og plassering av direkte objektspronomenet på spansk, med fokus på tredjeperson entall og flertall, hvor det finnes store kontraster mellom språkene norsk og spansk. Oppgaven har som mål å anvende feilanalysemetodikken med et didaktisk perspektiv for å identifisere problematiske områder norske elever møter når de arbeider med direkte objektspronomenet. Med bakgrunn ...
    • Fra bålplass til Facebook. Talemålsnær skriving i en liten og en stor Facebook-gruppe med jakttematikk 

      Steiro, Trine Rebekka Nyheim (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)
      Dette prosjektet har problemstillinga «Hva kjennetegner språket i en stor og en liten Facebook-gruppe med jakttematikk?» For å svare på spørsmålet har jeg stilt to forskningsspørsmål: 1) Hvordan påvirkes språkvalg av medlemsstørrelse? 2) Hvordan påvirkes språkvalg av geografiske betingelser? Facebook-gruppene hadde ulik medlemsstørrelse og geografisk nedslagsfelt, men med jakt som felles tematikk. ...