dc.contributor.author | Pedersen, Karin Ravn | |
dc.contributor.author | Tingvoll, Wivi-Ann | |
dc.date.accessioned | 2019-12-10T12:50:27Z | |
dc.date.available | 2019-12-10T12:50:27Z | |
dc.date.issued | 2019-09-01 | |
dc.description.abstract | Nye og flere oppgaver i sykehjem krever at sykepleierne er faglig oppdatert, og i stand til å
observere og vurdere pasientens tilstand. Sykepleierutdanningen har i samarbeid med ledere i
sykehjem et ansvar for at nyutdannede sykepleiere er rustet til å møte dagens faglige
utfordringer.<p>
<p>Artikkelen har til hensikt å belyse hva sykehjemsledere forventer av nyutdannede sykepleieres
utøvelse av faglig ledelse og organisering. Artikkelen drøfter hva som må styrkes i
sykehjemmene og i utdanningen for at nyutdannede sykepleiere skal bli rustet til å møte de
faglige utfordringene som er tillagt sykehjem.<p>
<p>I studien anvendes Kvales fenomenologisk-hermeneutisk metodetenkning. Det ble
gjennomført individuelle intervju med fire institusjonsledere fra ulike sykehjem i en
kommune.<p>
<p>Studien viser at institusjonsledere har store forventninger til at nyutdannede sykepleiere skal
være tydelige og kvalitetsbevisste, være bevisst sitt ansvar som faglige ledere, være engasjert i
faglig utvikling og kvalitetsarbeid og bidra til å utvikle sykehjemmets som praksisarena.<p>
<p>Det er av stor betydning at ledere i sykehjem og sykepleierutdanningen samarbeider tett for å
kunne møte samfunnets behov, og for å kunne bidra til samsvar mellom ledernes
forventninger og utdanningens innhold. En modell med en praksisperiode siste semester i
sykehjem med fokus på faglig ledelse og organisering kan være et bidrag til å øke studentenes
kunnskap om hva som forventes av en nyutdannet sykepleier. Det kan også gi studentene
motivasjon til å velge sykehjem som arbeidsplass etter endt utdanning. <p> | en_US |
dc.description | Source at <a href=https://www.nsf.no/fagtidsskrift/artikkelliste/264394>https://www.nsf.no/fagtidsskrift/artikkelliste/264394. </a> | en_US |
dc.identifier.citation | Pedersen KR, Tingvoll W. Lederes forventninger til nyutdannede sykepleiere fordrer samarbeid med utdanningen. . Geriatrisk sykepleie. 2019;1:22-29 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1731359 | |
dc.identifier.issn | 1891-1889 | |
dc.identifier.issn | 1893-563X | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/16867 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norsk sykepleierforbund | en_US |
dc.relation.journal | Geriatrisk sykepleie | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 | en_US |
dc.title | Lederes forventninger til nyutdannede sykepleiere fordrer samarbeid med utdanningen | en_US |
dc.type.version | acceptedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |