Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSollid, Hilde
dc.contributor.advisorHiss, Florian
dc.contributor.authorWatterud, Susanne Katarina Ellisiv
dc.date.accessioned2019-12-17T11:42:17Z
dc.date.available2019-12-17T11:42:17Z
dc.date.issued2019-11-05
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å hente inn mer kunnskap om språkpraksisen i arbeidshverdagen hos to arbeidsinnvandrere som jobber ved et større overnatting- og konferansehotell i Norge. Hensikt er å få mer kunnskap om hvordan en bedre kan arbeidsrette språkopplæring. Jeg ser på faktorer som ser ut til å være styrende for kollegiets språkvalg og drøfter hvordan språkpraksisen påvirker mulighet for å lære norsk. Basert på dette drøfter jeg til slutt hvorvidt praksisen passer overens med de politiske ønskene om å bruke arbeidsplassen som språklæringsarena. Studien er designet som en kasusstudie og jeg har brukt gruppeintervju og gjennomgått stillingsutlysninger som datainnsamlingsmetode. Resultatene fra studien viser at språklæring i arbeidshverdagen foregår innenfor helt andre rammer enn den i undervisningsrommet. Det er ikke læreplaner eller nasjonalstatlige interesser som er styrende for læringsmulighetene på arbeidsplassen, men hotellets interesser. Hotellet i dette kasuset har en manglende språkpolicy, noe som åpner opp for at kollegiet kan ta i bruk ulike språk. I stedet for å være styrt av en ytre norm om at de burde bruke norsk eller engelsk, så ser språkvalgene ut til være styrt av et behov for å skape mening sammen og å løse oppgaver. Det typiske i samhandling med kollegaer er derfor at de i tillegg til å bruke engelsk, ofte kombinerer både norsk og engelsk i en og samme samtale på ulike måter. Denne oppgavens holdning er at læreren i større grad må åpne opp for at flerspråklighet på en flerspråklig arbeidsplass er normaltilstanden og tilpasse seg dette. Dette kan kanskje være med å bøte på problemet knyttet til elevers opplevelse av manglende gjensidig relevans mellom arbeidshverdagen og undervisningsrommet, som har kommet fram i skandinaviske studier. Dette krever imidlertid at en løsriver seg fra tradisjonell klasseromstekning der enspråklighet i norsk er normalen og målet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16939
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018en_US
dc.subjectFlerspråkligheten_US
dc.subjectnorskopplæring på arbeidsplassenen_US
dc.subjectspråkideologien_US
dc.subjectarbeidsrettet opplæringen_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018en_US
dc.title“It’s svorsk, but only between English and Norwegian”. En kasusstudie av arbeidsplassen som arena for norskopplæringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)