Show simple item record

dc.contributor.advisorHaavold, Per-Øystein
dc.contributor.authorJohnsen, Lars-Gunnar
dc.date.accessioned2019-12-18T11:58:12Z
dc.date.available2019-12-18T11:58:12Z
dc.date.issued2019-11-04
dc.description.abstractDenne kvalitative masteroppgaven i matematikkdidaktikk har følgende problemstilling med tilhørende forskningsspørsmål: «Hvilke strategier og undervisningsformer mener matematikklærere det er viktig å vektlegge i arbeidet med algebra på 8. trinn?», 1) «Hvilke tanker har matematikklæreren omkring tilpasset opplæring innenfor algebra på 8. trinn?», 2) «Hvilke erfaringer med bruk av læreverk har lærere i arbeidet med algebra på 8. trinn?», 3) «I hvilken grad vektlegger lærerne kollektive versus individuelle undervisningsformer og læringsstrategier i algebraundervisninga på 8. trinn?». Funnene analyseres og diskuteres hver for seg, før jeg ser på noen utfordringer. Et mål for studien er at praksisen som beskrives kan gi grobunn for en naturalistisk generalisering andre kan ta i bruk. Denne studien har relevans for matematikklærere som ønsker å utvikle egen praksis. Hovedfunn i studien viser at tilpasset opplæring er et sentralt poeng, og at hyppig kartlegging av elevenes kunnskap fremheves som viktig for å kunne tilpasse opplæringa til ulike elever. Det viser seg også at misoppfatninger i algebra må avdekkes og oppklares så tidlig som mulig. Videre pekes det på at lærebøker mangler kvaliteten som læreplanen etterspør innenfor algebra, og at de dermed på brukes med omhu. Til sist gjøres det et poeng av at variasjonen mellom ulike undervisningsformer, både individuelle og kollektive, er viktige for elevers utvikling i faget og da spesielt innenfor algebra.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/16964
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410en_US
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en_US
dc.titleHva lærere mener er viktig å vektlegge i arbeidet med algebra hos elever på 8. trinn. En kvalitativ studie av hva lærere mener er viktig å vektlegge i arbeidet med algebra hos elever på 8. trinn.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)