Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFyhn, Anne Birgitte
dc.contributor.authorKjøndahl, Trude
dc.date.accessioned2008-12-18T11:48:22Z
dc.date.available2008-12-18T11:48:22Z
dc.date.issued2008-11-15
dc.description.abstractGjennom problemstillingen "hvilken betydning har teamorganisering av aldersblandete baser for spesialundervisning i matematikk" belyses følgende spørsmål i oppgaven: - Blir matematikklærere brukt til spesialundervisning i matematikk? - Blir spesialpedagoger brukt til spesialundervisning i matematikk? - Hva er avgjørende for hvilken kompetanse som ”benyttes”? - Samarbeides det mellom basene? - Hva anses som fordeler og ulemper ved basevis organisering? - Kunne elevene vært bedre tjent med en annen organisering av spesialundervisningen? I første del av oppgaven belyses det gjennom teori hva det vil si å kunne matematikk, samt ulike perspektiver på læring, som er relevant for å definere begrepet matematikkvansker. Studien er i hovedsak kvalitativ, men kvantitative data inngår også. Et spørreskjema besvart av lærere på ulike baser på en ungdomsskole står sentralt. Ved å drøfte resultatene fra analyser innad og på tvers av basene synliggjøres sammenhenger mellom kompetansen til lærerne på temaet og spesialundervisningen i matematikk for basens elever. Funnene viser stor variasjon i hvilke kompetanse som benyttes i spesialundervisningen i matematikk. Det finnes lite relevant litteratur fra tidligere forskning på spesialundervisning i ungdomsskoler organisert som aldersblandete baser. Siden stadig flere ungdomsskoler organiseres som baser, økes også behovet for forskning som sammenligner denne typen undervisning med tradisjonell organisering av undervisning.en
dc.format.extent4702051 bytes
dc.format.extent2065 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypetext/plain
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/1697
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_1470
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2008 The Author(s)
dc.subject.courseIDPED-3901nor
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en
dc.titleFaglig kompetanse vs. teamorganisering av lærere på basen : hvilket tilbud får den enkelte elev ved spesialundervisning i matematikk?en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel