Show simple item record

dc.contributor.authorJakhelln, Rachel Elise
dc.contributor.authorLund, Torbjørn
dc.date.accessioned2020-01-23T07:14:59Z
dc.date.available2020-01-23T07:14:59Z
dc.date.issued2019-06-11
dc.description.abstractDenne artikkelen tar opp veiledning som utfordring i den nye 5-årige masterutdanningen for grunnskolelærere. Studiens datamateriale er i hovedsak fra møter i et profesjonelt læringsfellesskap hvor lærerutdannerne diskuterte erfaringer fra egen veiledningspraksis. I studien trekker vi veksler på internasjonal lærerutdanningsforskning og profesjonsteori. Masterveiledningen var utfordrende for lærerutdannerne, noe som kom til uttrykk både som individuell og kollektiv usikkerhet. Usikkerheten skyldes lærerutdannernes ulike erfaringer og bakgrunner, og fraværet av en felles kunnskapsbase om masterveiledning. Hva som er implikasjonene av en forskningsbasert lærerutdanning med masteroppgave er fortsatt uklart og vil være en felles utfordring for norske lærerutdannere de kommende årene.en_US
dc.description.abstractThis study emphases challenges in supervision in the newly reformed Norwegian five-year Master’s program in teacher education. Empirical findings from a professional learning community focusing on supervision on the Master’s thesis is analyzed and discussed. The study exploits international research on teacher education and professional theory. The supervision entailed both individual and collective uncertainty for the teacher educators. The diversity in experiential and professional background and the lack of a common knowledge base among the teacher educators strengthen the results. To examine the implications of the Master’s thesis will be a common challenge for Norwegian teacher educators in the years to come.en_US
dc.identifier.citationJakhelln rej, Lund tlu. Masterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningen. UNIPED. 2019;42(2):168-179en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1777456
dc.identifier.doi10.18261/issn.1893-8981-2019-02-05
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/17195
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.journalUNIPED
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleMasterveiledning – en utfordring for grunnskolelærerutdanningenen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record