Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStørkersen, Einar
dc.contributor.authorSollied, Roar
dc.date.accessioned2020-03-03T13:32:40Z
dc.date.available2020-03-03T13:32:40Z
dc.date.issued2007-05
dc.description.abstractForsvarets studiesenter (FS) ble etablert som "Studiesenteret i Heggelia" i 1989 i et samarbeidsprosjekt mellom tre kommuner i Midt-Troms og Troms Landforsvar. Senere ble det en permanent forsvarsinstitusjon med vekslende organisatorisk tilhørighet. I dette prosjektet belyses og analyseres hva interessentene mener om studiesentrets rolle som voksenlæringsarena atten år senere. Problemformuleringen tar utgangspunkt i teorien om at ethvert domene har sine interessenter og behov for balanse i det gjensidige utbyttet i dette nettverket. Empirisk materiale er samlet gjennom samtaler med fem fokusgrupper og analysert på bakgrunn av voksenpedagogisk litteratur og forskerens egen erfaring som ansatt ved studiesentret siden 1999. Den teoretiske rammen inkluderer blant andre klassikere innenfor voksenpedagogikken som Grundtvig, Dewey, Knowles og McClusky, men også nyere bidrag fra skandinaviske forskere.en_US
dc.description.abstractForsvarets studiesenter (FS), The Study Centre of the Defence, in Bardufoss, Norway was founded in 1989 by three municipalities in Mid-Troms and Troms Land Defence. Later FS became a permanent body within the Defence. The problem definition of this task is based on the theory that each domain has its interested parties and a need for equilibrium in mutual exploitation within their network. This study conveys and analyses the opinion of FS' network "stakeholders" eighteen years later. The empiric material is gathered through interviews in five focus groups and analysed in the light of literature in the field of andragogy and the experience of the researcher who has been employed by FS since 1999. The theoretical framework comprises classics within the science of andragogy like Grundtvig, Dewey, Knowles and McClusky, but also later Scandinavian contributors.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/17590
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen_US
dc.publisherUniversity of Tromsøen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2007 The Author(s)
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.rightsAttribution 4.0 International*
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleStudiesentret som voksenlæringsarena. Hvordan ser ulike interessenter på Forsvarets studiesenter som voksenlæringsarena?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution 4.0 International
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution 4.0 International