Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrøndbo, Per Håkan
dc.contributor.authorEgeland, Jens
dc.date.accessioned2020-03-17T13:21:14Z
dc.date.available2020-03-17T13:21:14Z
dc.date.issued2019-12-16
dc.description.abstractWechsler Intelligence Scale for Children – Fifth Edition (WISC-V) ble publisert i USA i 2014 og den norske versjonen kom i 2017. Norsk og internasjonal rettighetshaver er Pearson Assessment. Oversettelsesarbeidet, inkludert kulturell tilpasning, ble gjennomført av Pearson Assessment med hjelp fra klinisk ekspertise i Norge, Danmark og Sverige. WISC-V er en individuelt administrert test av intellektuelle evner hos barn og ungdom i alderen 6:0-16:11 år. Testen består av 15 deltester, ti primære og fem sekundære deltester. Testtiden er beregnet til 45–80 minutter, avhengig av antall deltester og barnets alder. Psykologer og fagpersoner med mastergrad i pedagogikk med fordypning i pedagogisk-psykologisk rådgivning eller spesialpedagogikk fra UiO er kvalifisert til å kjøpe testen. For personer med mastergrad i pedagogikk eller psykologi fra andre læresteder er det et eget sertifiseringsprogram. Søket førte til 1119 norske, respektive 1865 svenske og danske treff. Ingen av treffene var relevante. Manualens skandinaviske normering er det eneste grunnlaget for vurdering av testens psykometriske egenskaper. Normer for aldersgrupper, validitet og reliabilitet, samt gjennomsnittsskårer for barn med lett intellektuell funksjonsnedsettelse og for særlig evnerike barn, ble rapportert i manualen. Normeringsutvalget bestod av 660 barn fra 6:0 til 16:11. Resultatene ble presentert som skalerte skårer fra 1 til 19, med et gjennomsnitt på ti og et standardavvik på tre. Indeksskårer ble konstruert med et gjennomsnitt på 100, et standardavvik på 15 og et skåreintervall på 45–155, respektive 40–160. Reliabilitetskoeffisienter (indre konsistens) på deltestnivå og indeksnivå var fra gode til utmerkede. Goodness-of-fit-analyse i forbindelse med konfirmatorisk faktoranalyse ga CFI 0,97-0,98 og RMSEA 0,05 for valgt femfaktormodell. Mønsteret av interkorrelasjoner mellom deltest, prosesskår og indeks viser store likheter med resultatene fra den amerikanske standardiseringen. Korrigerte rangkorrelasjonene for FSIQ og på indeksnivå mellom WISC-V og WISC-IV er høye (0,67-0,91). Kriterierelatert validitet som predikerer både intellektuell funksjonsnedsettelse og særlige evner var dårligere enn forventet og spesielt for gruppen særlig evnerike barn. Det er behov for mer dokumentasjon av måleegenskapene i en klinisk skandinavisk kontekst. Basert på dokumentasjonen som finnes fremstår WISC-V i hovedsak som et reliabelt instrument for vurdering av evnenivå og kognitiv profil. Foreliggende data er utilstrekkelige til å vurdere hvorvidt WISC-V også er et valid instrument for vurdering av kognitiv profil. Klinisk profiltolkning bør dermed gjøres med forsiktighet.en_US
dc.description.abstractWechlser Intelligence Scale for Children – Fifth Edition (WISC-V) was published in the USA in 2014, and a Norwegian version was published in 2017. The Norwegian and international owner is Pearson Assessment. Translation, including cultural adaptation, was performed by Pearson Assessment, with assistance from clinical expertise in Norway, Denmark and Sweden. WISC-V is an individually administered test of intellectual abilities for children and youth aged 6:0-16:11 years. The test consists of 15 subtests, where ten are primary and five are secondary tests. Estimated test time is 45-80 minutes, dependent on the number of subtests and the age of the child. Psychologists or professionals with a master’s degree in education from the University of Oslo are qualified for purchasing the test, and there is a licensing program available for professionals with a master’s degree in education from other universities as well as for master’s in psychology. The search found 1119 Norwegian, and 1865 Swedish and Danish hits. None of them relevant. The Scandinavian norms from the manual is the only available material for the evaluation of the psychometrics. Age-group norms, validity and reliability, in addition to mean scores for gifted children, and children with minor learning disabilities, were reported. Norm data from 660 children 6:0 until 16:11 were reported. Results were presented as scaled scores ranged 1 to 19, with a mean of 10 and a standard deviation of 3. Index scores were constructed with a mean of 100, standard deviation of 15, and range 45-155, respectively 40-160. Internal consistency for subtests and indexes were good to excellent. Goodness-of-fit-analyses for confirmatory factor analyzes gave CFI 0,97-0,98 and RMSEA 0,05 for the chosen five-factor model. The pattern of inter-correlations between sub-tests, process scores and indexes were mostly similar to the US standardization. Corrected rank correlation for FSIQ and indexes between WISC-V and WISC-IV are high (0,67-0,91). Criterion validity for predicting minor learning disability and giftedness were poorer than expected, especially for identifying gifted children. More documentation of the psychometrics in a clinical Scandinavian context is needed. Based on the available documentation, WISC-V mainly seems as a reliable instrument of intelligence assessment and assessment of cognitive profiles. It is not enough available data to evaluate if WISC-V also is a valid instrument, especially for assessment of cognitive profiles. Clinical interpretation of cognitive profiles should therefore be done with caution.en_US
dc.identifier.citationBrøndbo, P. H. & Egeland, J. (2019). Måleegenskaper ved den norske versjonen av Wechsler Intelligence Scale for Children – Fifth Edition (WISC-V). PsykTestBarn, 1:5. doi: 10.21337/0064.en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1761185
dc.identifier.doi10.21337/0064
dc.identifier.issn1893-9910
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/17771
dc.language.isonoben_US
dc.publisherRegionsenter for barn og unges psykiske helse (RBUP)en_US
dc.relation.journalPsykTestBARN
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en_US
dc.titleMåleegenskaper ved den norske versjonen av Wechsler Intelligence Scale for Children – Fifth Edition (WISC-V)en_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel