Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBartnes, Asbjørn Ivar
dc.date.accessioned2006-09-08T11:49:21Z
dc.date.available2006-09-08T11:49:21Z
dc.date.issued2002-05-13
dc.description.abstractOppgava er todelt. I den teoretiske delen presenteres utviklinga av metaforteorien fra ei retorikkorientert klassisk tilnærming til etableringa av en kognitiv metaforteori. Funksjonen kognitive metaforer har som struktureringsprinsipp for språket, drøftes i forhold til det språklige relativitetsprinsippet (Sapir/Whorf-hypotesen). I analysedelen anvendes den kognitive metaforteorien på tre stortingsmeldinger om høgre utdanning (St.meld. 66 (1984-1985), St.meld. 40 (1990-1991), St.meld. 27 (200-2001)). Analysen utleder i hovedsak metaforiske struktureringsprinsipper for sentrale utdanningsbegreper (utdanning, kunnskap, arbeidsliv, kvalitet og styring).en
dc.format.extent3054799 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/177
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_76
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2002 The Author(s)
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Allmenn språkvitenskap og fonetikk: 011en
dc.subjectnasjonalforsamlingen
dc.subjectkonstruktivismeen
dc.subjectspråklig relativiteten
dc.subjectkognitiv lingvistikken
dc.subjectmetaforen
dc.subjectoffentlig publikasjonen
dc.titleKognitive metaforer i stortingsmeldinger om høgre utdanningen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgavenor


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel