Show simple item record

dc.contributor.authorSollid, Hilde
dc.date.accessioned2020-03-27T09:24:12Z
dc.date.available2020-03-27T09:24:12Z
dc.date.issued2019-06-19
dc.description.abstractHovedretninga i norsk språkpolitikk i dag er å styrke norsk som samfunnsbærende språk, og legge til rette for at norsk kan brukes, også i sammenhenger der engelsk foretrekkes. Samtidig er det behov for kompetanse i engelsk og fremmedspråk, og å styrke det språklige mangfoldet i videre forstand. Utdanningssystemet er sentralt i arbeidet for å realisere denne språkpolitikken, og denne artikkelen retter søkelys på hvordan en skole tillemper og implementerer språkpolitikken. Basert på et etnografisk feltarbeid i et klasserom i Tromsø viser analysen at skolen har institusjonalisert deler av språkpolitikken om språklig mangfold i det semiotiske landskapet, men at elevenes språklige erfaringer ut over det som er ivaretatt med egne fagplaner, har en mer utydelig plass i skolehverdagen.en_US
dc.identifier.citationSollid, H.(2019) Språklig mangfold som språkpolitikk i klasserommet. <i>Målbryting, 2019,</i>10, 1-21en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1721269
dc.identifier.doi10.7557/17.4807
dc.identifier.issn1500-8576
dc.identifier.issn2535-8308
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/17892
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSeptentrio Academic Publishingen_US
dc.relation.journalMålbryting
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Applied linguistics: 012en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Anvendt språkvitenskap: 012en_US
dc.titleSpråklig mangfold som språkpolitikk i klasserommeten_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record