Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvartdal, Frode
dc.contributor.authorGonzalez, Nathalie Zahra
dc.date.accessioned2020-05-11T09:49:08Z
dc.date.available2020-05-11T09:49:08Z
dc.date.issued2019-05-09
dc.description.abstractPrefaktiske tanker – tanker om konsekvenser av tenkte handlinger før de utføres – kan være gunstig for å forstå hvordan fremtidige mål kan oppnås. (Epstude, Scholl & Roese, 2016), mens kontrafaktisk tanker – tanker om hva som alternativt kunne skjedd – er funksjonell ved å hjelpe individet med atferdsregulering (Epstude & Roese, 2008). Denne studien undersøker sammenhengen mellom studenters prefaktiske- og kontrafaktiske tankestrategier og implisitte teorier om endringsmulighet (fixed og growth mindset). Deltakerne (N= 468) besvarte tre skalaer som måler disse konstruktene, The Norwegian Growth Mindset Measure (NGMM), (Svartdal, 2016), Considerations of Future Consequences (CFC) (Strathman, Gleicher, Boninger & Edwards, 2013) og Counterfactual Thinking for Negative Events Scale (CTNES) (Rye, Cahoon, Ali & Daftary, 2008). Resultatene viste at økende grad av growth mindset ledsages av økende grad av prefaktiske tanker, og synkende grad av kontrafaktiske tanker. Upward (sammenligning med alternativer som er bedre enn faktum) kontrafaktisk tenkning synker ved økende grad av growth mindset, mens downward (sammenligning med alternativer som er verre enn faktum) kontrafaktisk tenkning øker med økende grad av growth mindset. Resultatene diskuteres i lys av handlingsimplikasjoner for studenter. Nøkkelord: Prefaktisk tankestrategi, kontrafaktisk tankestrategi, growth mindset, fixed mindset, studenter, måloppnåelseen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18255
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPSY-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260en_US
dc.titleSammenheng mellom mindset og tankestrategien_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)