Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAagnes Utsi, Tove
dc.contributor.advisorHarkestad Olsen, Mirjam
dc.contributor.authorOpdal, Anniken
dc.date.accessioned2020-06-03T09:59:06Z
dc.date.available2020-06-03T09:59:06Z
dc.date.issued2019-10-31
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie som omhandler elevers skolehverdag på alternativ opplæringsarena der opplæringen skjer i hovedsak i naturen. Problemstillingen spør etter betydningen for elevene når de anvender en alternativ opplæringsarena. Teorigrunnlaget viser til utgangspunktet i de ulike begrepene jeg har benyttet meg av i mine forskningsspørsmål som omhandler selvoppfattelse, motivasjon, faglig- og sosial kompetanse som jeg mener er fire sentrale deler av mennesket som skolen skal ivareta. For å belyse skolens ansvar har jeg redegjort for ulike lovverk og meldinger til Stortinget. For å vise til «naturen som læringsarena» har jeg brukt teorier fra Jordet (2010) og Nordahl & Misund (2009). De viser til gode metoder for å legge undervisningen utendørs, så jeg anbefaler bøkene deres som tilleggslitteratur for denne avhandlingen. Jeg har valgt å intervjue to pedagoger og fire elever som jobber og går på alternative opplæringsarenaer, for å få adekvat kunnskap om det fenomenet jeg forsker på. Resultatene fra studien viser at elevene viser en styrket selvoppfattelse og en større tro på egen mestringsevne etter at de begynte på alternativ opplæringsarena. Dette kan forklares ut ifra tettere pedagognorm, praktiskmetodisk undervisning, jobbing ut ifra interesseområde og færre elever. Kommunikasjonen i en alternativ opplæringsarena har andre normer og regler enn i klasserommet, da kommunikasjonsformen viser seg få mer flyt. Skolene legger vekt på samarbeidsaktiviteter og ansvarlighet til elevene, som også kan styrke deres sosiale kompetanse og indirekte styrke deres selvoppfattelse. Funnene mine indikerer også på at de fire elementene jeg så på fungerer sirkulært på hverandre.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18431
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901F
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.titleJeg sitter liksom litt fast i klasserommet. Naturen som alternativ opplæringsarena for elever med læringsutfordringeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)