Show simple item record

dc.contributor.advisorIsaksen, Bjarne
dc.contributor.authorRichardsen, Trond Helge
dc.contributor.authorStark, Remi
dc.date.accessioned2020-07-14T08:43:44Z
dc.date.available2020-07-14T08:43:44Z
dc.date.issued2020-05-14
dc.description.abstractDen teknologiske utviklingen medfører nye muligheter for innhold og arbeidsmetoder i musikkfaget. I disse dager er ny læreplan ferdigstilt og i ferd med å bli innført i skolen. Denne planen har blant annet utvidet og spesifisert innholdet i grunnleggende digitale ferdigheter og hvordan man bør jobbe med disse i fag. Vi har gjennomført en kvalitativ studie med fokusgruppeintervju som handler om hva som påvirker musikklæreres valg av digitale hjelpemidler i undervisningen. Informantene våre er musikklærere i ungdomsskolen med variert kompetanse og erfaring, både med tanke på formell musikkfaglig kompetanse og digital kompetanse i faget. Funnene våre beskriver lærernes behov for støtte fra sine ledere, kompetanseheving og felles fagspesifikk programvare. Det som utpeker seg i denne studien er at det er sammensatt hvilke faktorer som påvirker musikklærerne når det dreier seg om bruk av digitale hjelpemidler. Funnene våre peker på at også motivasjon er en viktig faktor, kombinert med kompetanse og ønsket om kompetanseheving. Et annet funn viser til behovet for en felles standard for digitale ressurser som skal eller bør brukes i faget. Slik det er i dag er det for mye usikkerhet og unødvendig tidsbruk som går til å finne ressurser som fungerer slik informantene ønsker.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18815
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3906
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114en_US
dc.subjectmusikkdidaktikken_US
dc.subjectteknologien_US
dc.subjectdigitale verktøyen_US
dc.subjectkompetanseen_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectdigitalt utstyren_US
dc.subjectmotivasjonen_US
dc.subjectdigitale ferdigheteren_US
dc.subjectdigitale hjelpemidleren_US
dc.subjectdigitale ressurseren_US
dc.subjectmusikklæreren_US
dc.subjectikten_US
dc.titleDigitale hjelpemidler i musikk på ungdomstrinnet. I takt med samfunnet?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)