dc.contributor.advisor | Hiss, Florian | |
dc.contributor.author | Mjøs, Siw Anita | |
dc.contributor.author | Rognmo, Ingeborg Jørgensen | |
dc.date.accessioned | 2020-07-16T09:54:48Z | |
dc.date.available | 2020-07-16T09:54:48Z | |
dc.date.issued | 2020-05-27 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar for seg tematikken vurdering for læring, med særlig vekt på den formative vurderingen og en lærers vurderingspraksis i norskfaget. Opplæringsloven (2006, § 3-2) slår fast at formålet med vurdering i fag er å fremme læring både underveis og ved avslutning av opplæringen i faget. Tidligere forskning viser at vurdering i form av karaktersetting har liten effekt på videre læring, mens tilbakemeldinger som gir informasjon om hvordan eleven kan utvikle seg, fører til et større læringsutbytte. Denne studien undersøker hva en norsklærers tilbakemelding på et utvalg elevtekster inneholder, og hvordan det arbeides videre med disse for at de skal bidra til læring. Vi har valgt å anvende kasusstudie hvor vi har undersøkt en lærers vurderingspraksis fra en ungdomsskole i Troms og Finnmark. Studien baserer seg på innsamling av 36 elevtekster der det er foretatt en dokumentanalyse av en lærers tilbakemeldinger, og deretter et forskningsintervju som baserer seg på blant annet hva vi så i dokumentanalysen, og informantens forståelse av sentrale begreper innenfor vurdering.
Funnene viser at norsklæreren fremmer en forståelse for underveisvurdering som i stor grad samsvarer med foreliggende teori. Denne skolen praktiserer prosessorientert skrivepedagogikk i nesten alt av skrivearbeid i norskfaget. Det er derfor lagt til rette for at det skal gis underveisvurdering og bearbeidelse av disse før siste innlevering. Innholdet i tilbakemeldingene i den formative vurderingen viser at læreren skriver læringsfremmende tilbakemeldinger på oppgavenivå, mens i den summative vurderingen skriver hun i større grad tilbakemeldinger på prosessnivå og personnivå. Dette funnet ligger i tråd med eksisterende teori om effektive tilbakemeldinger. I forskningsintervjuet forteller læreren at de er flinke til å jobbe med tilbakemeldingene isolert i de ulike skriveoppgavene, men at de kan bli flinkere på å overføre tilbakemeldingene fra den summative vurderingen til andre skriveoppgaver. En annen interessant oppdagelse har vært «tid og sted», i hvilken grad tid på året har av betydning for de ulike prioriteringene i vurderingsarbeidet til læreren. Her ser vi at hun vektlegger ulike ting i vurderingen avhengig av hvor i skoleåret vurderingsarbeidet har funnet sted.
Nøkkelord: vurdering for læring, formativ vurdering, summativ vurdering, tilbakemelding og prosessorientert skrivepedagogikk | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18852 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3904 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | Vurdering for læring | en_US |
dc.subject | Underveisvurdering | en_US |
dc.title | "Så det går jo litt på en måte som hånd i hanske". En kasusstudie om underveisvurdering i et skriveforløp. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |