Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRoksvold, Jan Nyquist
dc.contributor.authorLarssen, Jonas
dc.contributor.authorMartinsen, Anders
dc.date.accessioned2020-07-16T11:33:47Z
dc.date.available2020-07-16T11:33:47Z
dc.date.issued2020-06-01
dc.description.abstractHva som er mest hensiktsmessig av gruppearbeid og individuelt arbeid innen problemløsing er et tema flere har forsket på, og som det er uenighet rundt. Denne studien har til hensikt å undersøke forskjeller og likheter i hvordan elever arbeider i problemløsing individuelt og i små grupper. Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og datainnsamlingen tok utgangspunkt i observasjoner og lydopptak fra gruppearbeid og oppgavebaserte intervju med enkeltelever. Problemløsing har blitt lagt vekt på i den nye læreplanen som kjerneelementet «utforsking og problemløysing». Gjennom denne oppgaven ønsker vi å belyse temaet, og gi et bidrag til hvordan elevene kan arbeide med problemløsing i skolen. I vår studie ser vi at arbeidet med problemløsing fungerte bedre i grupper enn individuelt. Elevenes rolle i gruppearbeidet og dynamikken i gruppene er en av faktorene som bidrar til dette, gjennom at rollene innad i gruppene utfyller hverandre. Dette bidrar til at problemløsingsprosessen går mer kontinuerlig i gruppearbeid enn i individuelt arbeid, hvor elevene viser større tendenser til stagnering underveis. Ut fra dette ser vi at gruppearbeid kan være en hensiktsmessig metode for å jobbe med problemløsing.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18860
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en_US
dc.subjectProblemløsingen_US
dc.subjectProblemløsningen_US
dc.subjectGruppearbeiden_US
dc.titleProblemløsing individuelt og i grupper. En kvalitativ casestudie av hvordan elever arbeider med problemløsing individuelt og i grupperen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)