Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSørensen, Yvonne
dc.contributor.authorSjåfjell, Hanna
dc.date.accessioned2020-07-16T11:44:57Z
dc.date.available2020-07-16T11:44:57Z
dc.date.issued2020-06-02
dc.description.abstractDet innføres ny læreplan i norsk skole høsten 2020. Med denne blir det økt fokus på blant annet sosial læring. Cooperative learning er en undervisningsmetode som kan legge til rette for sosial læring gjennom læring i samspill. Målsettingen med denne studien er å skaffe kunnskap og innsikt i hvordan cooperative learning kan og bør benyttes for å fremme elevers læringsutbytte etter prinsippet om tilpasset opplæring. Dette undersøkte jeg gjennom de to forskningsspørsmålene: a) Hvilke muligheter gir undervisningsmetoden for å fremme tilpasset opplæring? b) Hvilke begrensninger ligger i undervisningsmetoden som kan hindre tilpasset opplæring? Studien er en kvalitativ enkeltcasestudie med inspirasjon fra teknisk aksjonsforskning. Gjennom å planlegge og observere et undervisningsprosjekt som strakk seg over en uke, samt intervjue læreren som gjennomførte prosjektet i forkant og i etterkant av gjennomføringen, har jeg undersøkt hvilke muligheter og hvilke begrensninger cooperative learning som undervisningsmetode gir. Gjennom bruk av tematisk analyse etter Braun og Clarke (2006) fant jeg blant annet at elevenes allerede definerte sosiale roller hadde betydning for hvordan elevene samhandlet. Dersom man som lærer ikke er seg bevisst på elevenes sosiale roller når man bestemmer gruppesammensetningen kan man risikere at elevene utsettes for frapasset læring. En måte å motvirke disse fastsatte sosiale rollene på er gjennom bruk av rollekort. Det er viktig at elevene får erfaring med og trenes i ulike roller i et samarbeid. Dette vil fremme både dere sosiale og faglige læring. For at arbeid gjennom undervisningsmetoden skal legge til rette for sosial læring er det også et poeng at arbeidet må drives av prosessfokus, ikke produktfokus. Ved å dele inn gruppene med den intensjon at man ønsker et ferdig gruppeprodukt, kan man risikere at de høytpresterende elevene tar for mye ansvar, noe som medfører at de lavtpresterende elevene ikke får mulighet til ansvarstaking. På den måten kan det tenkes at undervisningen resulterer i frapasset læring for elevene, til tross for at lærerens intensjon var tilpasset opplæring.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18863
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectFagfornyelsenen_US
dc.subjectSamarbeidslæringen_US
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectCooperative learningen_US
dc.title«En måte å jobbe på for å sette eleven i sentrum for egen læring». En kvalitativ studie om muligheter og utfordringer ved implementering av cooperative learning som undervisningsmetodeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)