Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorPleym, Markus
dc.date.accessioned2020-07-16T11:53:19Z
dc.date.available2020-07-16T11:53:19Z
dc.date.issued2020-06-01
dc.description.abstractBakgrunn for studien kom til høsten 2019 i forbindelse med fordypning i matematikkdidaktikk. Her fikk jeg bedre kjennskap til modellering og fagfornyelsen. Modellering og problemløsning har i tillegg vært et område innenfor matematikken som jeg har funnet interessant i lang tid. Basert på den nye fagfornyelsen og hvordan den skal implementeres formulerte jeg følgende problemstilling for min masteroppgave: Hvordan resonnerer elever som er vant til tradisjonell undervisning mellom seg når de arbeider med en modelleringsoppgave i grupper? For å besvare problemstillingen ble det formulert tre forskningsspørsmål. Teorikapittelet presenterer relevant teori knyttet til modellering, resonnering, bevis og kvalitet i undervisningen. Her kan elevenes handlinger innenfor modelleringsoppgaver, modelleringsmodeller og bevis trekkes fram. Videre defineres begrepene og de ulike definisjonene til teorien og knyttes opp mot min studie. Metodekapittelet presenterer studiens forskningsdesign, før utvalgsprosessen og datainnsamlingsprosedyren knyttet til observasjon med lydopptak og gruppeintervju presenteres. Videre beskriver jeg analyseprosessen og presentasjonen av datamaterialet. Videre vurderer jeg studiets kvalitet gjennom begrepene validitet og reliabilitet, samt etiske aspekter. Til slutt ser jeg på metodiske utfordringer ved studien. Resultatkapittelet er delt opp i tre hoveddeler: 4.1 Intervjuet, som ser på elevenes opplevelser med tema. 4.2 Elevenes handlinger i arbeid med en modelleringsoppgave. 4.3 Elevenes resonnementer sett i lys av bevis. Diskusjonskapittelet oppsummerer først oppgavens funn. Deretter drøftes resultatene til de tre forskningsspørsmålene. Kapittelet avsluttes med en oppsummering av problemstillingen. I avslutningen diskuterer jeg hva masterprosjektet har bidratt til i egen læring, samt veien videre.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/18865
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleElevers resonnering i modellering. En kvalitativ studie av elevers resonnementer i arbeid med modelleringsoppgaveren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)