dc.contributor.advisor | Bartnæs, Morten | |
dc.contributor.author | Eliassen, Maja Nordheim | |
dc.contributor.author | Nordgård, Kamilla | |
dc.date.accessioned | 2020-07-17T10:06:16Z | |
dc.date.available | 2020-07-17T10:06:16Z | |
dc.date.issued | 2020-05-13 | |
dc.description.abstract | Dette er en masteroppgave som er en kvalitativ studie hvor problemstillingen lyder som følgende: «Hvordan utøver elevene kritisk literacy i møte med nye tekster?». Vi har avgrenset studien ved å fokusere på hvordan elevene vurderer avsenderen av en tekst, og om de kan reflektere rundt underliggende motiv. Vi har gjennomført fire undervisningsøkter i en klasse på tiende årstrinn, der fokuset har vært kritisk literacy. Etter undervisningen utførte vi semistrukturert intervju med seks elever. For å finne ut om elevene utøver kritisk literacy, plukket vi ut tre sammensatte tekster fra internett som la rammene for intervjuet slik at vi kunne få et innblikk i elevenes vurderingsprosess. Vi har brukt teori om retorikk og kommunikasjonsteori for å måle hvordan elevene utøver kritisk literacy. Vi har funnet ut at elevene klarer å vurdere avsender og underliggende motiv i en tekst dersom elevene blir oppfordret til det. Studien viser også at modellering og eksplisitte spørsmål fungerer som gode undervisningsmetoder for å utvikle elevenes literacy. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18886 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3904 | |
dc.subject | Norskdidaktikk | en_US |
dc.subject | Kritisk literacy | en_US |
dc.title | Man skal ikke ta alt for god fisk - En studie om hvordan elever utøver kritisk literacy i møte med nye tekster på internett. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |