Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Bror
dc.contributor.authorLeming, Lina Bjerre
dc.date.accessioned2020-08-20T08:20:13Z
dc.date.available2020-08-20T08:20:13Z
dc.date.issued2020-06-03
dc.description.abstractEnkelte identitetsteorier i nyere tid har vektlagt en forståelse av enkeltindividet som fritt til å velge identitet ubegrenset (Giddens, 1991), mens andre hevder at bakgrunn og tidlig sosialisering implisitt vil legge føringer for valg og framtid (Bourdieu, 1995). Formålet med denne avhandlingen er å undersøke hvordan en gruppe ungdommer utvikler identitet igjennom valg av, og tilhørighet til skole. Gjennom ulike former for kvalitativ metode har jeg undersøkt hvordan ungdom er påvirket av faktorer som bakgrunn, jevnaldrende og øvrige omgivelser i et identitetsprosjekt. Mitt hovedfunn er at bakgrunn til en viss grad vil påvirke valg av videregående skole, og at tilhørighet til skole videre vil påvirke holdninger til andre og utviklingen av en identitet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19071
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSOA-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialantropologi: 250en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Social anthropology: 250en_US
dc.title"Du må finne dæ sjøl". En studie av identitet, holdninger og skoletilhørighet blant ungdom i Tromsøen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)