Show simple item record

dc.contributor.advisorDahl-Eriksen, Tor Christian
dc.contributor.authorHolte, Lene Nilsen
dc.date.accessioned2020-08-25T08:30:50Z
dc.date.available2020-08-25T08:30:50Z
dc.date.issued2020-06-02
dc.description.abstractTema for denne mastergradsoppgaven er tilbakemeldingskultur mellom ledere og mellomledere. Oppgaven tar for seg opplevd tilbakemeldingskultur og mulige endringer for å dreie til ønsket situasjon for tilbakemeldinger mellom mellomledere og ledere i helse, omsorg og velferdssektoren i Sør-Varanger kommune. Jeg har arbeidet med data opp mot tre forskningsspørsmål, hvor to av dem har omhandlet opplevd tilbakemeldingskultur i dag opp mot hva som er ønsket kultur for tilbakemeldinger. Det siste har omhandlet organisasjonskultur og muligheter for påvirkning og endring av denne. Jeg har i denne oppgaven hatt fokus på tilbakemeldingskultur og ledelse i et relasjonelt perspektiv, og da særlig knyttet opp mot rosende tilbakemeldingskultur i organisasjoner. I oppgaven har jeg sett nærmere på ulike former for tilbakemeldinger og bruken av disse, relasjonelt mot til å gi og motta tilbakemeldinger, hvorfor tilbakemeldinger er viktig for medlemmer av en organisasjon og hvordan endre kultur for tilbakemeldinger i en organiasjon. Bakgrunn for at jeg ønsket å se på dette er at jeg selv er leder og har opplevd at tilbakemeldingene har blitt færre jo høyere lederstilling jeg har fått noe jeg syns er paradoksalt opp mot mine tanker om at ledelse handler om å skape resultater gjennom andre. For å belyse problemformuleringen min har jeg gjort intervju blant mellomledere i helse, omsorg og velferdssektoren i Sør-Varanger kommune, og sett dette opp mot kommunens eventuelle egne beskrivelser av god ledelse og teori innen relasjonsledelse og endring av organisasjonskultur. Denne undersøkelsen omhandler tilbakemeldingskultur og påvirkningsmuligheter i Sør-Varanger kommune. Det vil ikke være troverdig å generalisere denne undersøkelsen da omfang og utvalg i oppgaven er for liten. Det er få informanter med i denne undersøkelsen, og det omhandler en liten del av kommunal sektor, og vil derfor ikke utgjøre nok bredde i datagrunnlaget til å kunne gjelde for hele kommunen eller andre kommuner. Undersøkelsen kan imidlertid gi et lite innblikk i hva som vektlegges som god tilbakemeldingskultur og hvordan en kan arbeide med dette i egen avdeling eller ledervirke.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19130
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3909
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.titleTilbakemeldingskultur og ledelse i et relasjonelt perspektiv. Hva kjennetegner god tilbakemeldingskultur og hvordan kan den utvikles?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)