Show simple item record

dc.contributor.advisorRøvik, Kjell Arne
dc.contributor.authorAlvestad, Trude
dc.contributor.authorRognan, Trude Kristin
dc.date.accessioned2020-08-25T09:07:38Z
dc.date.available2020-08-25T09:07:38Z
dc.date.issued2020-05-29
dc.description.abstractVåren 2015 la Ludvigsen-utvalget fram utredningen «Fremtidens skole – fornyelse av fag og kompetanse». Utvalgets rapport var influert av internasjonale trender i skolefeltet og rapporten dannet grunnlaget for ideene som ligger til grunn for ny læreplanreform i skolen – fagfornyelsen. Fagfornyelsesreformen omtales som den største reformen i skolen siden Kunnskapsløftet. I vår avhandling forsøker vi å finne svar på hva som skjer når fagfornyelsesreformen skal inn i praksisfeltet - har implementeringsprosessen fram mot sommeren 2020 gitt lærerne ved Tillit videregående skole et kognitivt grunnlag som gjør de klare til å endre undervisningspraksis i tråd med fagfornyelsens intensjoner? Eller sagt med andre ord: Blir fagfornyelsens ideer løftet inn i klasserommet? For å få en forståelse av hvordan reformideen oversettes og forløper, har vi lagt til grunn ulike doktriner – eller riktige måter – å oversette en reformidé på. Vi har gjennomført en kvantitativ undersøkelse med høy svarprosent. I tillegg gjennomførte vi et kvalitativt studie der seks lærere ble intervjuet hvor hvert intervju hadde en varighet på 30-60 minutter. Funn i vår studie viser at selv om det kognitive kunnskapsgrunnlaget delvis er på plass vil det mest sannsynlige utfallet bli at lærerne tar det beste ut av fagfornyelsen og tilpasser det til dagens praksis.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19136
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3910
dc.subjectFagfornyelsenen_US
dc.subjectReformeren_US
dc.subjectImplementeringen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.titleNår fagfornyelsen skal inn i skolen, hva da?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)