Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWorum, Kirsten Sivertsen
dc.contributor.authorLarssen, Vigdis Solheim
dc.date.accessioned2020-08-28T12:21:49Z
dc.date.available2020-08-28T12:21:49Z
dc.date.issued2020-06-02
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven handler om hvordan ledere og nyutdannede opplever sider ved veiledningsordninger for nyutdannede. Der ledere og veilederes innsats for å bedre overgangen fra lærerutdanningen til yrkeslivet for nyutdannede lærere blir belyst. Det blir undersøkt hvordan lederne og de nyutdannede opplever utfordringer som nyutdannet, hvordan veiledningen organiseres, innholdet i veiledningen, erfaringer med gruppeveiledning og en-til-en veiledning, samt betydningen av veiledningen. Bakgrunnen for studien er at norsk forskning viser at omkring en tredjedel av norske lærere slutter i læreryrket i løpet av de første tre til fem årene (Smith, Ulvik, & Helleve, 2013). Uten tiltak vil vi få stor lærermangel i tiden fremover. Min problemstilling er: Hvilke erfaringer har ledere og nyutdannede fra ett års tilbud om veiledning av nyutdannede lærere ved tre skoler? Studiet er en kvalitativ studie. Datamaterialet består av et gruppeintervju av tre nyutdannede lærere. Det er også gjort fem telefonintervju; tre intervju av skoleledere som har veiledet eller tilrettelagt for nyutdannede nytilsatte lærere, og to av nye lærere som har mottatt veiledning. Funnene viser at de nyutdannede som hadde en sammensatt støttekultur rundt seg var mest fornøyde. De hadde en kvalifisert og engasjert veileder, en formelt oppnevnt fadder for praktiske spørsmål, og var en del av et samarbeidende team. Veiledningsordningen ble evaluert for å sikre at den til enhver tid fungerte hensiktsmessig. Gruppeveiledning kan gi samhold og emosjonell støtte. Dialogbasert veiledning gir de nyutdannede mulighet til å bli oppfattet som en ressurs. Gjennom at alle deltakerne i en slik veiledning bringer inn synspunkter, meninger erfaringer og teoretiske perspektiv, kan det føre til overskridende meningsskaping, som igjen vil kunne føre til at skolen blir en lærende organisasjon. En temaplan burde etableres, men fleksibilitet omkring planen er en forutsetning. Veiledning gjør sjansen for at de nyutdannede blir i lærerjobben større, og kan skape trygghet og mestring som gjør at de nyutdannede blir i skolen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19177
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLPU-3900
dc.subjectveiledning av nyutdannede lærereen_US
dc.subjectlederen_US
dc.subjectgruppeveiledningen_US
dc.subjectDialogbasert veiledningen_US
dc.subjectorganisering av veiledningen_US
dc.subjectveiledningens betydningen_US
dc.subjectveiledningens innholden_US
dc.subjecten-til-en-veiledningen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleVeiledning av nyutdannede. Hvilke erfaringer har ledere og nyutdannede fra ett års tilbud om veiledning av nyutdannede lærere ved tre skoler?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)