Show simple item record

dc.contributor.advisorLund, Torbjørn
dc.contributor.authorRøkke, Susann
dc.date.accessioned2020-08-28T12:23:32Z
dc.date.available2020-08-28T12:23:32Z
dc.date.issued2020-06-02
dc.description.abstractSammendrag Implementeringen av Fagfornyelsens overordnet del, ledelse og profesjonsfelleskap er de overordnede temaene i denne studien. Da intervjuene ble gjennomført hadde skolesektoren fått litt tid på seg til å starte opp arbeidet. Høsten 2020 skal de nye fagplanene tas i bruk i skolen. Verdiløftet berører ikke bare elevenes læring, men stiller nå nye krav og andre måter å samarbeide på for skoleledere og lærere. Formålet med studie ble derfor å undersøke om i hvor stor grad skoleledere har kommet i gang med dette arbeidet. Denne studien er en kvalitativ studie hvor formålet har vært å få tak i skolelederes erfaringer fra det arbeidet de har gjort i forbindelse med implementeringen av Fagfornyelsens overordnet del. Det empiriske datagrunnlaget for studien har vært forskningsintervjuer med skoleledere fra forskjellige kommuner. Studien hadde som utgangspunkt å undersøke om distribuert ledelse kunne være et utgangspunkt for variasjon av arbeidsmåter for skolens profesjonsfellesskap. Samtidig som skolen jobber med å videreutvikle profesjonsfellesskapet organisasjonskunnskap. Funn fra studien viser at skolelederes hverdag fortsatt besår i å få strukturer og systemer på plass. Det kan se ut som den begrensede tiden skolen har til å drive på med utviklingsarbeid, opptas av annet innhold. Fokus på profesjon- og profesjonsforståelse i lys av distribuert ledelse kan være veien å gå for å rydde tid til læringsprosesser hvor utvikling kun står i fokus.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19178
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLPU-3900
dc.subjectLedelse og profesjonell utvikling i utdanningssektorenen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleHvordan arbeider seks skoleledere med å utvikle profesjonsfellesskap?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)