Show simple item record

dc.contributor.advisorMikkelsen, Rigmor
dc.contributor.authorJohansen, Line Hågensen
dc.date.accessioned2020-09-08T10:46:02Z
dc.date.available2020-09-08T10:46:02Z
dc.date.issued2020-05-30
dc.description.abstractFormålet med denne mastergradsavhandlingen er å undersøke hvordan lærere tilpasser opplæringen i arbeidet med muntlige presentasjoner. For å svare på problemstillingen min har jeg valgt en kvalitativ tilnærming, med intervju og observasjon som metode for datainnsamling. Observasjonen ble gjennomført i en 4.klasse, hvor jeg fulgte en gruppe på 12 elever. Jeg har vært en observatør i klassen fra elevenes prosjektstart og fram til presentasjonene. I etterkant av observasjonen gjennomførte jeg et halvstrukturert intervju med to av lærerne i klassen. Tidligere forskning og teori hevder at de muntlige ferdighetene kommer i bakgrunnen av de andre grunnleggende ferdighetene. Lærerne i mitt intervju sier at den muntlige ferdigheten har fått mer fokus med årene. Likevel opplever de den som en mer diffus ferdighet sammenlignet med de andre grunnleggende ferdighetene. Videre ønsket jeg å gå inn på hvordan lærerne tilpasset opplæringen i arbeidet med muntlige presentasjoner. Her benytter lærerne seg av flere grep. Planlegging kommer fram som en av de viktigste tiltakene, i tillegg til å kjenne sine elever. Når en kjenner sine elever kan det tilpasses utfra deres nåværende kompetanse. De var også opptatte av at elevene skulle være aktører i egen læring. Lærerne jobbet og mye med klassemiljøet, og hvordan medelever skulle være et kritisk, men hyggelig publikum. I tillegg var de opptatt av å trygge elevene på at de vil mestre det å presentere.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19252
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901F
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleÅ tilpasse opplæringen i arbeidet med muntlige presentasjoner. En casestudie om hvordan lærerne arbeider for å tilpasse arbeidet med muntlige ferdigheteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)