Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKarlsen, Ole
dc.contributor.advisorStørkersen, Einar
dc.contributor.authorLånke, May
dc.date.accessioned2009-06-24T12:32:15Z
dc.date.available2009-06-24T12:32:15Z
dc.date.issued2009-05-15
dc.description.abstractI arbeidet med denne masteroppgaven har jeg utvikla og gjennomført to ulike undervisningsopplegg i diktskriving for elever i videregående skole. Jeg har kalt det ene et leserorientert undervisningsopplegg og det andre et skriverorientert. I det leserorienterte opplegget er hensikten at elevene skal være bevisste på at de skriver for noen, og at de skal prøve ut ulike måter teksten kan kommunisere med lesere på. I det skriverorienterte er det sentrale at elevene skal få uttrykke seg ekspressivt og sette ord på sine egne tanker og følelser i skriveprosessen. I oppgaven analyserer jeg de lyriske tekstene elevene har skrevet. Jeg legger spesiell vekt på de språklige bildene elevene har skapt. Oppgaven viser at elever i videregående skole mestrer å skape spennende språklige bilder, og at disse bildene uten problemer kan analyseres ved hjelp av litteraturvitenskapelig terminologi. Den viser også at elevene mestrer å skrive tekster som kommuniserer med lesere på ulikt vis, noen ved å være enkle og entydige, andre ved å være utfordrende og flertydige. Avslutningsvis antyder jeg at de øvelsene som fokuserer på språklige virkemidler og på hvilken effekt diktet skal ha på leseren, gir flere gode tekster enn de som bare tar utgangspunkt i ekspressiv skriving. Likevel peker jeg på at mange av de beste diktene har et ekspressivt innhold, samtidig som at de har en form og ei språkføring som kler innholdet. Med utgangspunkt i dette og med støtte i tidligere forskning framhever jeg at deltrening i litterære virkemidler, satt inn i sammenhenger der dette virker meningsfylt, kanskje er det som gjør størst positive utslag i elevtekstene.en
dc.format.extent4546637 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/1930
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_1688
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2009 The Author(s)
dc.subject.courseIDNOR-3930nor
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en
dc.subjectnorskdidaktikken
dc.subjectlyrikken
dc.titleJeg - skogens konge : språklige bilder i dikt skrevet av elever i videregående skoleen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel