Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStølen, Gerd
dc.contributor.authorBerg, Astrid
dc.date.accessioned2009-07-07T08:41:25Z
dc.date.available2009-07-07T08:41:25Z
dc.date.issued2009-05-15
dc.description.abstractOppgaven tar utgangspunkt i den belastende livssituasjon soldater/offiserer i Forsvaret og deres familier settes i ved Internasjonale oppdrag i områder der det er krigslignende tilstander. Jeg har fokusert på hvordan refleksjon og læring kan brukes systematisk og hvilke behov familiene har knyttet til motivasjon og mestring. Familier i Forsvaret opplever hyppigere samlivsbrudd enn befolkningen for øvrig, og jo flere internasjonale oppdrag desto høyere er samlivsbruddraten. Jeg har intervjuet 3 par som har erfaring med Internasjonale oppdrag. Parene beskriver seg som relativt uforberedt når de reiste første gang. Ikke når det gjaldt jobben og situasjonen de som reiste ut gikk til, men når det gjaldt hvor mye internasjonale oppdrag påvirket familien. Samtalen med dem hjemme ble ofte vanskelig, det å informere barna var ikke lett og når han endelig kom hjem var det ikke bare å gli rett inn i familierollen igjen. Det var overraskende for meg at det var mennene som ga uttrykk for at de hadde noen å snakke med om de vanskelige tingene når de var ute. Kvinnene jeg intervjuet hadde ingen i omgivelsene de snakket med. Erfaringer er sentrale for parene som utgangspunkt for å lære hvordan de kunne håndtere livet med internasjonale oppdrag. Mine funn viser at andres erfaringer i liten grad er brukt av disse tre parene. Samtidig beskriver de behov for å kunne ha møtepunkt med andre familier i Forsvaret.en
dc.format.extent300012 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/1965
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_1723
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2009 The Author(s)
dc.subject.courseIDPED-6308nor
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en
dc.subjectVoksenpedagogikken
dc.titleSamliv på distanse : et underlig liv : erfaringers betydning for læring hos familier berørt av internasjonale oppdrag for Forsvareten
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel