Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLarsen, Nils Magne
dc.contributor.authorBreivik, Jørgen
dc.date.accessioned2020-10-28T12:45:20Z
dc.date.available2020-10-28T12:45:20Z
dc.date.issued2020
dc.description.abstractSosial distansering har vært myndighetenes fremste tiltak mot smittespredning under koronapandemien (covid-19). Å distansere seg fra andre mennesker er spesielt utfordrende i butikker hvor kundestrømmen styres etter forretningsmessige prinsipper, og ikke ut fra et smittevernhensyn. Denne artikkelen belyser hvilke utfordringer et normalt bevegelsesmønster i butikker byr på med hensyn til sosial distansering, og gir videre innsikt i forskningsdata om forbrukernes atferd under covid-19-pandemien som har betydning for tettheten av kunder i dagligvarebutikker. Et hovedpoeng i artikkelen er at atferdsmønsteret i dagligvarebutikker er iscenesatt av kjedene, med den konsekvens at kundestrømmen konsentreres til kun en liten andel av det totale butikkarealet. Det kan være utfordrende å distansere seg fra andre personer i slike butikkmiljøer, og derfor har forbrukerne under covid-19 blitt oppfordret til å gå i matbutikken sjeldnere, på tidspunkt hvor det er færre til stede, samt å ikke hamstre. Med data fra Coop gir vi i denne artikkelen innsikt i hvorvidt forbrukerne har fulgt disse rådene. Vi avdekker tendenser til hamstring, men kun over et svært kort tidsrom. Dataene gir også uttrykk for at forbrukerne reduserte sine ukentlige butikkbesøk i de påfølgende ukene etter annonsering av koronatiltak, men da med den konsekvens at de handlet flere varer når de først var i butikken. Den prosentvise fordelingen av disse butikkbesøkene utover åpningstiden var imidlertid ikke så ulik atferden før covid-19. Dataene indikerer videre at det foregikk en gradvis normalisering av handleatferd utover mars og april, og at befolkningens vaner i stor grad var tilbake til normalen allerede i første uken av mai.en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://www.magma.no/>https://www.magma.no/. </a>en_US
dc.identifier.citationLarsen NM, Breivik J. Sosial distansering i dagligvarebutikker: Kundeatferd før, under og etter annonsering av koronarestriksjoner. Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 2020(6):96-105en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1842519
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.issn1500-6069
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19687
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFagbokforlageten_US
dc.relation.journalMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelse
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holder© Econas Informasjonsservice ASen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210en_US
dc.titleSosial distansering i dagligvarebutikker: Kundeatferd før, under og etter annonsering av koronarestriksjoneren_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel