Show simple item record

dc.contributor.advisorBorge, Baard Herman
dc.contributor.authorPedersen, Marion
dc.contributor.authorMalme, Hanne
dc.date.accessioned2020-11-18T11:03:41Z
dc.date.available2020-11-18T11:03:41Z
dc.date.issued2020-05-29
dc.description.abstractFormålet med studien er å avdekke forhold som kan påvirke ansattes motivasjon til å delta i kompetansehevende tiltak. I hovedsak tar vi for oss faktorer som lederstøtte og i hvilken grad leder som pådriver gir effekt på medarbeidernes motivasjon til fagutvikling. Vi ser på utdanningsnivå og hva som påvirker motivasjonen til ansatte med høy utdanning i forhold til de som har lavere eller ingen utdanning. Som en følge av at det er en utstrakt bruk av vikarer i helse- og omsorgstjenesten har vi også tatt med ansettelsesforhold som en variabel. Vi har samlet inn data i en survey hos ansatte i kommunal helse- og omsorgstjenester i flere kommuner av ulik størrelse. Data ble bearbeidet og analysert ved hjelp av syv hypoteser. Oppgaven er et kvantitativt studie der vi har sett på faktorer som utdanningsbakgrunn og ansettelsesforhold og sammenlignet med faktorer som motivasjon, egeninnsats og opplevd støtte fra leder i forbindelse med kompetansehevende tiltak. Resultatet viser at behovet for lederstøtte har mindre betydning enn antatt, det vil si at leder som pådriver ikke har den effekten vi hadde forutsett. Det er imidlertid flere faktorer som spiller inn på dette resultatet. Blant annet kan man tenke seg at behovet for leders innblanding varierer avhengig av ansattes egenmotivasjon. For noen er det tilstrekkelig med at forhold legges til rette slik at den ansatte får tid og rom til fagutvikling, mens andre trenger mye støtte fra leder i tillegg til praktisk tilrettelegging. Nøkkelord: Kompetanseutvikling, lederstøtte, motivasjon.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19870
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3906
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectKompetanseutviklingen_US
dc.subjectLederstøtteen_US
dc.titleKompetanseutvikling i kommunale helse- og omsorgstjenester - Hvilke faktorer kan påvirke helsepersonells deltagelse i kompetansehevende tiltak?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)