Show simple item record

dc.contributor.advisorSilkoset, Ragnhild
dc.contributor.authorFaukstad, Nikolai
dc.contributor.authorGadeholt, Sturla
dc.date.accessioned2020-12-02T12:45:47Z
dc.date.available2020-12-02T12:45:47Z
dc.date.issued2020-05-27
dc.description.abstractHalite er et selskap som har spesialisert seg på å produsere vanntette bager for det profesjonelle markedet, for eksempel Forsvaret. Denne oppgaven er en makroanalyse for å evaluere og analysere eksterne rammefaktorer som vil gjøre seg gjeldene i Halites arbeid med å få innpass i det amerikanske markedet. I lys av dette gjennomføres det en analyse for å kartlegge styrker, svakheter, muligheter og trusler for Halite. For analysen er det formulert følgende problemstilling: En makroanalyse av markedet, mulighetene og truslene for Halite i USA - Hvordan kan Halite få innpass i det amerikanske markedet? For å svare på problemstillingen, er det benyttet PESTEL-analyse som verktøy for å kartlegge politiske, økonomiske, sosiale, teknologiske, miljømessige og juridiske rammefaktorer. For å kartlegge Halites styrker, svakheter, muligheter og trusler er det benyttet SWOT-analyse. Videre er det gjennomført intervjuer av nøkkelpersonell i Halite for å få innsikt i selskapet, herunder hvilke vurderinger de har gjort frem til nå. Dette har gitt informasjon om Halites strategiske valg og profil, og har vært viktige aspekter i analysen og for å kunne svare på problemstillingen. Hovedfunnet er at flere forhold på makronivå ligger godt til rette for at Halite kan få innpass i det amerikanske markedet. Blant annet er det gode muligheter i det militære markedet gjennom anbudsprosesser som ikke påvirkes av at Halites produksjon foregår i Kina. Siden Halites ressurssituasjon er begrenset, bør Halite vurdere hvordan bruk av profesjonelle tredjeparter kan veie opp for manglende intern kompetanse på diverse amerikanske forhold, slik som anbudsprosesser. Halite besitter spesiell kompetanse og egenutviklede produksjonsverktøy som bidrar til å gjøre produktene deres unike. I tillegg har flere av de ansatte relevant bakgrunn og brukserfaring, samt et stort nettverk i det amerikanske Forsvaret, og i ekspedisjonsmiljøer. Dette er fortrinn som Halite bør utnytte i arbeidet med å få innpass i det amerikanske markedet. Samtidig bør Halite vurdere å øke mangfoldet på eiersiden slik at bredden i styrets utdanning og kunnskap på relevante områder styrkes. Dette vil legge til rette for at Halite prioriterer riktig i en fase hvor Halite satser mot det amerikanske markedet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/19961
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3910
dc.subjectPESTELen_US
dc.subjectSWOTen_US
dc.subjectHaliteen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.titleEn makroanalyse av markedet, mulighetene og truslene for Halite i USA - Hvordan kan Halite få innpass i det amerikanske markedet?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)