Show simple item record

dc.contributor.advisorBlix, Hilde
dc.contributor.authorWulfsberg, Elisabeth Maria López
dc.date.accessioned2021-01-06T06:33:41Z
dc.date.available2021-01-06T06:33:41Z
dc.date.issued2020-10-31
dc.description.abstractDenne undersøkelsen studerer tanker om gehør og gehørarbeid hos profesjonelle instrumentalister, gehørarbeid de gjør med sine elever og hvilke sammenhenger som kan finnes mellom disse funnene. Problemstillingen det arbeides ut fra er: Hvilke sammenhenger kan man finne mellom instrumentallæreres egen bruk av gehør og gehørarbeid de gjør med sine elever? Undersøkelsen tar utgangspunkt i kvalitative intervjuer og observasjoner med tre instrumentallærere på treblåsinstrumenter som både arbeider som utøvende musikere og underviser ved norske kulturskoler. Utgangspunktet for drøftingen av materialet er Dreyfus og Dreyfus teori om eksperters læring, samt læring gjennom observasjon og imitasjon, hentet fra mesterlæreteorier. Funnene i undersøkelsen viser at flere sider ved lærernes egne gehørrelaterte ferdighetsutviklinger, samt mesterlærertradisjonens tause ferdighetslæring, har sammenheng med gehørarbeid lærerne gjør i instrumentalundervisningen. Sammenhengene som utpeker seg handler om sammenhengen mellom gehørarbeid og instrument, intonasjon, og observasjon og imitasjon, forstått som å spille for og med elevene i instrumentalundervisningen eller ikke. Undersøkelsen viser at det å begynne med bevisst gehørarbeid tidlig i instrumentalundervisningen mest sannsynlig vil føre til en større opplevelse av sammenheng mellom gehørarbeid og praktisk spilling på instrumentet. Undersøkelsen viser også at intonasjon utpeker seg som et hovedområde i instrumentallærernes opplevelse av gehør og gehørarbeid. Kontrasten mellom lærernes fokus på intonasjon og intonasjonens plass i hørelærefagets fagplaner er stor, noe som kan tyde på at intonasjon trenger mer oppmerksomhet i gehørpedagogisk forskning og diskusjon. Funnene i undersøkelsen viser sammenheng mellom språkbruk og utvikling av et bevisst gehør. Samtidig viser funnene at en del ferdighetsutvikling, som for eksempel stilistiske trekk ved instrumentspill, kan ha bedre utviklingsgrunnlag gjennom taus ferdighetslæring. Undersøkelsen viser i stor grad at bevisstgjøringsprosessen i lærernes gehørferdighetslæring er avgjørende for det gehørarbeidet de gjør i sin instrumentalundervisning.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/20174
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDMUS-3902
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkteori: 112en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music theory: 112en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114en_US
dc.titleInstrumentallæreren og gehøret. En kvalitativ undersøkelse av treblåslæreres tanker om gehør og gehørarbeiden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)