Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBirkeland, Johanna
dc.contributor.authorØdegaard, Elin Eriksen
dc.date.accessioned2021-01-15T08:22:29Z
dc.date.available2021-01-15T08:22:29Z
dc.date.issued2019-10-28
dc.description.abstractArtikkelens utgangspunkt er en problematisering av kunnskapsgrunnlaget for metodeundervisningen i barnehagelærerutdanningen (BLU). Tidligere forskning avdekker manglende sammenheng mellom utdanningskvalifisering og yrkespraksis. Metodologisk kunnskap er sentralt for å kunne gjøre kvalifiserte valg og for å kunne utvikle og endre personlige og profesjonelle praksiser. Vi argumenterer for at barnehagelærere gjennom utdanningen må få anledning til å utvikle profesjonskunnskap med vekt på metodologi. I vår kontekst vil det handle om pedagogikkundervisningen og kunnskap og ferdigheter i bruk av observasjon for ulike formål i barnehagen. Artikkelen antyder retning for nye veivalg for metodeundervisning i pedagogikkundervisningen i BLU.en_US
dc.identifier.citationBirkeland J, Ødegaard EE. Hva er verdt å vite om observasjon i dagens barnehage? Metodologi i endring mellom tradisjon,ny vitenskap og personlig kunnskap. Norsk pedagogisk tidsskrift. 2019;103(2-3):108-120
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1741569
dc.identifier.doi10.18261/issn.1504-2987-2019-02-03-08
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.issn1504-2987
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/20285
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.journalNorsk pedagogisk tidsskrift
dc.relation.projectIDNorges forskningsråd: 275575
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000en_US
dc.subjectBarnehage / Early childhood educationen_US
dc.subjectBarnehagelærerutdanning / Preschool teacher educationen_US
dc.subjectMetodologi / Methodologyen_US
dc.subjectObservasjon / Observationen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleHva er verdt å vite om observasjon i dagens barnehage? Metodologi i endring mellom tradisjon,ny vitenskap og personlig kunnskapen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel