dc.contributor.author | Birkeland, Johanna | |
dc.contributor.author | Ødegaard, Elin Eriksen | |
dc.date.accessioned | 2021-01-15T08:22:29Z | |
dc.date.available | 2021-01-15T08:22:29Z | |
dc.date.issued | 2019-10-28 | |
dc.description.abstract | Artikkelens utgangspunkt er en problematisering av kunnskapsgrunnlaget
for metodeundervisningen i barnehagelærerutdanningen
(BLU). Tidligere forskning avdekker
manglende sammenheng mellom utdanningskvalifisering
og yrkespraksis. Metodologisk kunnskap er sentralt for å
kunne gjøre kvalifiserte valg og for å kunne utvikle og endre
personlige og profesjonelle praksiser. Vi argumenterer for at
barnehagelærere gjennom utdanningen må få anledning til
å utvikle profesjonskunnskap med vekt på metodologi.
I vår kontekst vil det handle om pedagogikkundervisningen
og kunnskap og ferdigheter i bruk av observasjon for ulike
formål i barnehagen. Artikkelen antyder retning for nye
veivalg for metodeundervisning i pedagogikkundervisningen
i BLU. | en_US |
dc.identifier.citation | Birkeland J, Ødegaard EE. Hva er verdt å vite om observasjon i dagens barnehage?
Metodologi i endring mellom tradisjon,ny vitenskap og personlig kunnskap. Norsk pedagogisk tidsskrift. 2019;103(2-3):108-120 | |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1741569 | |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1504-2987-2019-02-03-08 | |
dc.identifier.issn | 0029-2052 | |
dc.identifier.issn | 1504-2987 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/20285 | |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.relation.journal | Norsk pedagogisk tidsskrift | |
dc.relation.projectID | Norges forskningsråd: 275575 | |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000 | en_US |
dc.subject | Barnehage / Early childhood education | en_US |
dc.subject | Barnehagelærerutdanning / Preschool teacher education | en_US |
dc.subject | Metodologi / Methodology | en_US |
dc.subject | Observasjon / Observation | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Hva er verdt å vite om observasjon i dagens barnehage?
Metodologi i endring mellom tradisjon,ny vitenskap og personlig kunnskap | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |