Show simple item record

dc.contributor.advisorMoldenæs, Turid
dc.contributor.authorHeegaard, Solveig
dc.date.accessioned2021-01-21T06:44:15Z
dc.date.available2021-01-21T06:44:15Z
dc.date.issued2020-06-02en
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg omdømmemåling som en del av en sterk trend, i Martin Kornbergers (2010) omdømmesamfunn. Hensikten med studien er å skape større forståelse om det sosialt skapte fenomenet omdømme. Apelands RepTrak Pulse benyttes som en bakgrunnshorisont, hvor jeg ser på utvikling og endring på målingen i perioden fra 2010 til 2019. Utgangspunktet er problemstillingen: Hva kjennetegner nykommerne på topp og bunn, og hva skiller de som holder seg på målingen over tid fra de som raskt faller ut? Det teoretiske rammeverket benyttet for å analysere nykommerne er Fombrun og Van Riels (2004) Stjernekvaliteter, eller Roots of Fame. Stjernekvalitetene er et normativt rammeverk, som angir trekk ved virksomhetene som innehar et fremragende omdømme. Metoden anvendt i undersøkelsen var dokumentanalyse av avisartikler hos syv utvalgte virksomheter i året før de ble nominert på målingen, og av deres selvpresentasjon på deres nettsider. Undersøkelsen ledet frem til felles kjennetegn mellom nykommere på topp og de på bunn, og jeg fant flere skilnader mellom de som forblir på målingen og de som raskt faller ut. Samtidig så jeg at det var flere sammenhenger jeg ikke klarte å forklare, som er løftet frem som forslag til videre undersøkelser.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/20341
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universitetno
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en_US
dc.titleOmdømmesamfunnets puls: En studie av RepTrak Norges utvikling over tid, i lys av nykommernes selvpresentasjonen_US
dc.typeMastergradsoppgaveno
dc.typeMaster thesisen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)