dc.contributor.author | Olsen, Rigmor | |
dc.date.accessioned | 2021-01-23T13:27:11Z | |
dc.date.available | 2021-01-23T13:27:11Z | |
dc.date.issued | 2020-10-18 | |
dc.description.abstract | Formålet med studien er å analysere FoU-veiledning for å få innsikt i samhandlingen som skjer når flere lærerutdannere veileder de samme studentene. FoU-veiledning er en veiledningssituasjon i grunnskolelærerutdanningen som er lite forsket på. Studiens primærdatamateriale er lydopptak av veiledningssamtaler hvor en gruppe lærerstudenter får FoU-veiledning fra tre lærerutdannere fra skolen og universitetet i adskilte dyader. Materialet analyseres ved hjelp av posisjoneringsteori kombinert med teori om kunnskapsrelasjoner. Analysen viser lærerutdannere som dominerer både kvantitativt og semantisk, og som posisjoneres i ulike kunnskapsrelasjoner med studentene. På tvers av dyadene posisjoneres lærerutdannerne med avstand til hverandres kunnskap. Studien gir innsikt i hvordan lærerutdanneres kunnskapsbidrag spiller inn i studentenes praksisrettede FoU-arbeid. | en_US |
dc.identifier.citation | Olsen R. Posisjonering i kunnskapsrelasjoner: En kasusstudie om FoU-veiledning i grunnskolelærerutdanningen. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2020;14(3):17-38 | |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1865631 | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.23865/up.v14.2213 | |
dc.identifier.issn | 2535-7697 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/20423 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk (NOASP) | en_US |
dc.relation.journal | Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis | |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title.alternative | Positioning in knowledge relations: A case study on R&D mentoring within Initial Teacher Education in Norway | en_US |
dc.title | Posisjonering i kunnskapsrelasjoner: En kasusstudie om FoU-veiledning i grunnskolelærerutdanningen | en_US |
dc.type.version | publishedVersion | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |