Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Rigmor
dc.date.accessioned2021-01-29T11:35:45Z
dc.date.available2021-01-29T11:35:45Z
dc.date.issued2020-10-18
dc.description.abstractFormålet med studien er å analysere FoU-veiledning for å få innsikt i samhandlingen som skjer når flere lærerutdannere veileder de samme studentene. FoU-veiledning er en veiledningssituasjon i grunnskolelærerutdanningen som er lite forsket på. Studiens primærdatamateriale er lydopptak av veiledningssamtaler hvor en gruppe lærerstudenter får FoU-veiledning fra tre lærerutdannere fra skolen og universitetet i adskilte dyader. Materialet analyseres ved hjelp av posisjoneringsteori kombinert med teori om kunnskapsrelasjoner. Analysen viser lærerutdannere som dominerer både kvantitativt og semantisk, og som posisjoneres i ulike kunnskapsrelasjoner med studentene. På tvers av dyadene posisjoneres lærerutdannerne med avstand til hverandres kunnskap. Studien gir innsikt i hvordan lærerutdanneres kunnskapsbidrag spiller inn i studentenes praksisrettede FoU-arbeid.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this research is to analyze R&D mentoring to gain an insight into interaction when several teacher educators are mentoring the same students. R&D mentoring is a littleresearched mentoring situation within Initial Teacher Education in Norway. The primary data is comprised of audio dialogues recorded over the course of one year, where a group of student teachers receive mentoring from one school-based mentor and two university lecturers in three separate dyads. The material is analyzed using positioning theory combined with theory of relations of knowledge. The analysis shows that teacher educators dominate both quantitatively and semantically, and that they are positioned in different relations of knowledge with students. Across the dyads, the teacher educators are positioned at a distance from each other’s knowledge. The study provides an insight into how different teacher educators’ contributions of knowledge influence students’ practice-oriented R&D work.en_US
dc.identifier.citationOlsen. Positioning in knowledge relations: A case study on R&D mentoring within Initial Teacher Education in Norway. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2020;14(3):17-38en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1866908
dc.identifier.doi10.23865/up.v14.2213
dc.identifier.issn2535-7697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/20503
dc.language.isoengen_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisk (NOASP)en_US
dc.relation.journalNordisk tidsskrift for utdanning og praksis
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2020 The Author(s)en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.title.alternativePositioning in knowledge relations: A case study on R&D mentoring within Initial Teacher Education in Norwayen_US
dc.titlePosisjonering i kunnskapsrelasjoner: En kasusstudie om FoU-veiledning i grunnskolelærerutdanningenen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel