Blar i tittel Mastergradsoppgaver i økonomi og administrasjon, revisjon
Viser treff 192-211 av 387
-
Kombinasjon av styringssystemene Lean og Beyond Budgeting. Hvordan arbeider en desentralisert avdeling i en stor organisasjon med implementeringen av Lean kombinert med Beyond Budgeting filosofien
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-29)Flere studier har sett på ulike styringssystemer individuelt, og til tider i kombinasjon, men vi finner lite eller ingen forskning på Lean og Beyond Budgeting (heretter BB) som en samlet pakke av styringssystemer. Formålet med vår studie er å ta utgangspunkt i de to styringssystemene Lean og BB, for å se hvordan disse kan benyttes sammen og kombineres. Caset i vår studie er Statoil Harstad ... -
Kommunalt eid - Regulert av myndighetene : en undersøkelse av bruken av regnskapsinformasjon i et kraftselskap
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-08-15)Det har vært mye oppmerksomhet rettet mot kraftbransjen i de siste årene, det gjelder regnskapsrot og krav om at selskapene skal bli mer effektiv eller slås sammen til større enheter. I denne oppgaven som er en empirisk oppgave har jeg prøvd å kartlegge hvordan ledelsen og styret i et kraftselskap bruker regnskapsinformasjon. Studien tar utgangspunkt i et kraftselskap der formålet var å se hvordan ... -
Kompetansemobilisering – en kilde til turnoverintensjon. En kvalitativ casestudie om hvilken betydning driverne i kompetansemobilisering har for turnoverintensjonen blant ansatte i en nordnorsk IT-bedrift
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-31)Menneskelige ressurser blir stadig et viktigere konkurransefortrinn for organisasjoner. Interaksjonen, kompetansedelingen og arbeidsmiljøet som oppstår mellom de ansatte er særegent for hver enkelt organisasjonen og vanskelig å substituere (Becker, Huselid & Ulrich, 2001). Det blir derfor stadig viktigere å tiltrekke seg personer med høy kompetanse og å holde dem i organisasjon (Kaufmann & ... -
Kompetanseutvikling for å imøtekomme vekstrelaterte utfordringer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-31)Denne oppgaven handler om kompetanseutvikling, og undersøker hvordan arbeid med kompetanseutvikling imøtekommer utfordringer i en bedrift i sterk vekst. En bedrift som opplever sterk vekst er Kongsberg Satellite Services AS (KSAT), verdensledende leverandør av bakketjenester for satellitter. Studien undersøker dermed hvordan det jobbes med kompetanseutvikling i KSAT, i tillegg til hvorvidt arbeidet ... -
Konkurranse mellom flyplasser i Europa. En beskrivelse av flymarkedet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-01)Konkurranse mellom flyplasser er et veldig bredt tema som har vært et begrep i endring de siste årene. Det har kommet flere og flere studier som tar for seg emnet med mange forskjellige vinklinger. Denne oppgaven tar for seg utviklingen av luftmarkedet de siste årene for så å se på hvordan flyplasser tilpasser seg i et marked som er i stadig utvikling. Det blir diskutert hvordan markedet så ut fra ... -
Konkurransen i boliglånsmarkedet. En studie av hvordan medlemstilbud på boliglån påvirker konkurransen i boliglånsmarkedet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-16)Formål – Mange organisasjonsmedlemmer tilbys rabatterte bankprodukter gjennom sitt medlemskap. Disse rabattene kan medføre at organisasjonsmedlemmene, på grunn av økt eksponering, er mer tilbøyelig for å benytte denne bankens produkter enn andre bankers tilbud. På bakgrunn av dette vil det i denne studien undersøkes om medlemstilbud på boliglån påvirker organisasjonsmedlemmenes valg, og om tilbudene ... -
Konkurspredikering : med forholdstall fra årsregnskapet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06)I denne oppgaven analyseres økonomiske forholdstall fra årsregnskapet for å undersøke hvorfor enkelte bedrifter i en bransje går konkurs, mens andre bedrifter overlever i samme tidsrom. I tillegg sammenliknes to av de mest sentrale statistiske metodene innenfor konkurspredikering, diskriminantmodellen og den logistiske modellen. Analysen tar for seg bedrifter som gikk konkurs i tidsrommet 1999 ... -
Konsekvenser ved begrensning av rentefradrag for konsernselskaper som driver virksomhet i Norge. En studie om skatteplanlegging og Norges verktøy for å motvirke denne globale utfordringen!
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-26)Skatteplanlegging handler om profittmaksimering for selskaper som driver skattepliktig virksomhet i flere land. Ulike nasjoner har særegne skattesystemer, som fører til skattemessig asymmetri. Dette skaper rom for skatteplanlegging. Multinasjonale selskaper rapporterer lavere skattemessige overskudd i Norge, enn tilsvarende selskaper som bare opererer nasjonalt. En medvirkende årsak til dette er at ... -
Konsumenters evaluering av et nytt lakseprodukt i Kina : en studie av mindre saltet røkelaks i dagligvarehandelen i Beijing
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-08-28)Denne oppgaven går ut på å studere kinesiske konsumenters evaluering av et norsk røkt lakseprodukt i en reel kjøpesituasjon, og er basert på konsumentenes evaluering før og etter smak. Sammenheng mellom kvalitetsindikatorer som forventning basert på, forventnings utforming, vurdering etter smak og kjøpsintensjon blir undersøkt i denne oppgaven. Hovedformålet er å få en total forståelse av ... -
Kontraktsstyring i Statens vegvesen Region nord : hvilke utfordringer skaper oppfølging av driftskontrakter med funksjonsansvar for Statens vegvesen Region nord?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-12)Temaet for oppgaven har vært kontraktsstyring i Statens vegvesen Region nord. Målet gjennom hele oppgaven har vært å belyse de utfordringer som Statens vegvesen Region nord har i oppfølgingen av sine driftskontrakter med private entreprenører. Problemstillingen er besvart med utgangspunkt i tre forskningsspørsmål som belyser hvilken kontraktsform som brukes til driftskontraktene og hvilke ... -
«... Kor står vi? Kor går vi? ...» Økonomistyringens rolle i håndtering av spenningsforhold mellom ulike institusjonelle logikker. En casestudie av en scenekunstorganisasjon som står ovenfor ulike institusjonelle logikker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-31)Det teoretiske rammeverket i studien knyttes til sentral litteratur omkring økonomistyring, blant annet Anthony og Youngs (2003) styringssirkel. Styringssirkelen baserer seg på fire faser, som til sammen utgjør utformingen av styringssystem. Tematikken i denne studien omhandler økonomistyringspraksis i scenekunstorganisasjoner, som blant annet driver med kunstneriske produksjoner og mottar offentlige ... -
Kraftselskap: En undervurdert verdiskaper? En analyse av kraftselskaper solgt i perioden 1999-2004
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-01)Denne masteroppgaven er en verdsetting samt analyse av avkastningen til kraftselskap solgt i perioden 1999-2004. Ved hjelp av data fra transaksjonstidspunktet ønsker vi å fastslå om eierne av kraftselskap har gjort en underestimering av verdien. For å avgjøre dette har vi beregnet foretaksverdien (verdien av totalkapitalen) for hvert kraftselskap, hvor regnskapsdata er tilgjengelig. Denne verdien ... -
Kundenes, ledelsen og de ansattes opplevelse og oppfatning av servicekvaliteten i Handelsbanken
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-16)Formålet med oppgaven var å undersøke kundenes, ledelsen og de ansattes opplevelse og oppfatning av servicekvaliteten i Handelsbanken. Jeg ønsket å se nærmere på Handelsbankens fokus på empati og omtanke, samt om det hadde oppstått noen gap i leveransen av servicekvaliteten til kunden. Med dette som bakgrunn utviklet jeg tre problemstillinger. Den første problemstilling ble formulert som følgende: ”Hvilke ... -
Kundeopplevelser gjennom en bankbytteprosess. En studie av kundereisen fra gammel til ny bank
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-03-01)Formålet med denne studien var å avdekke kundeopplevelser gjennom en bankbytteprosess, som en studie av kundereisen fra gammel til ny bank. I henhold til det teoretiske rammeverket for kundereiser, ble bankbytteprosessen delt opp i tre faser, før, under og etter bankbytte. Videre ble bankkunders opplevelser knyttet til hver fase undersøkt. Opplevelse er i denne sammenheng definert som en helhetlig ... -
Kundetilfredshet og lojalitet ved outsourcing av regnskapstjenester. En kvantitativ studie av små- og mellomstore bedrifter i Nord-Norge
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-31)Denne studien har undersøkt hvilke faktorer som har en sentral innvirkning på nordnorske bedrifters tilfredshet og lojalitet til regskapsleverandør. Resultatene ble videre brukt for å undersøke hvordan de påvirker bedriftenes etterspørsel etter regnskapsleverandørens tjenester. I denne sammenheng er det brukt litteratur i nærliggende bransjer som viser at faktorene pris, kvalitet, omdømme og ... -
Kundetilpasning av forbruksvarer. Har individuelle budskap holdepunkt i markedskommunikasjon?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-14)Formålet med oppgaven var å undersøke om individuelle budskap har holdepunkt i markedskommunikasjon, med særskilt fokus på standardiserte forbruksvarer. Jeg ønsket å presentere fagkunnskap om hvilke dimensjoner som påvirker konsumentens oppfatning, vurdering og valg på bakgrunn av kundetilpasning. Med dette utgangspunktet presenteres problemstillingen: ”Hvilke dimensjoner ved emballasje kan oppfattes ... -
"Kvalitet betyr å gjøre det riktige når ingen ser på". En kvantitativ undersøkelse av regnskapskvalitet i årsregnskap utarbeidet med og uten ekstern hjelp
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-01)Tittelen på masteroppgaven er et sitat fra Henry Ford, og beskriver på mange måter essensen av temaet i denne masteroppgaven. I 2011 ble revisjonsplikten for små aksjeselskap opphevet, gitt at selskapene oppfyller tre kumulative vilkår. Dermed kan disse selskapene utarbeide og levere årsregnskap uten bruk av ekstern hjelp i regnskapsavleggelsen. Da er det opp til regnskapsprodusentene i selskapene ... -
Kvalitet og effektivitet i norsk helsevesen : En ikke-parametrisk og statistisk totrinnsanalyse av somatisk spesialisthelsetjeneste
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-31)Denne oppgaven undersøker forholdet mellom prosesskvaliteten og effektiviteten innen somatisk spesialisthelsetjeneste. Undersøkelsen er gjort på 19 sammenliknbare, norske helseforetak for perioden 2008 til 2011. Studien er lagt opp som en totrinnsanalyse. I første trinn beregnes prosesskvaliteten, kostnadseffektiviteten og den tekniske effektiviteten for helseforetakene. Dette gjøres for hvert ... -
Kvalitet på banktjenester : årsaker til kunders vurderinger og valg av bank
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)Formålet med oppgaven var å undersøke årsaker for bankkunders vurderinger og valg, med særskilt fokus på bytteatferd. Problemstilling: ”Hvilke årsaker påvirker kunders vurdering, intensjoner, valg og ønske om å bytte bank?” Jeg valgte å benytte dybdeintervjuer for å ha muligheten til å få frem mest mulig informasjon om kundenes vurderinger og valg i banksammenheng. Det ble benyttet et utvalg på ... -
Kvalitetsvurderinger av laks og ørret: En kvalitativ studie av forbrukeres kjøp med fotoanalyse som verktøy
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-28)Norske forbrukeres sjømatkonsum viser en negativ trend, og sjømatprodusenter søker etter svar på hvordan man kan øke salget av laks og ørret. For å snu den negative trenden må man forstå hva forbrukerne vektlegger når de velger sjømat. Studier viser at matkvalitet stadig blir viktigere, der kvaliteten oppfattes gjennom produktets intrinsiske (indre) og ekstrinsiske (ytre) attributter. Formålet med ...